מאמרים

דף הבית > מאמרים

מאמרי ניהול למנהלים

לחצו על נושא שמעניין אתכם כדי לקרוא מאמרים רלוונטיים

המנהל המתאמן

כל ספורטאי יודע שללא כאבים – אין הישגים (no pain no gain). ללא אימונים מתמשכים, קשה להגיע לתוצאות טובות ומשמעותיות. למעשה, אלה גם חייהם של אומנים, נגנים, שחקנים ובעלי מלאכה

המשיכו לקרוא »

בניית ארגז כלים ניהולי

כמה סוגי מכחולים יש לצייר אומן? כמה סכינים וכלים מיוחדים יש לשף? כמה חפצים יש לקוסם? מכשירים לרופא שיניים? כלים למכונאי? בשביל מה הם צריכים כזה גיוון? האם יש להם

המשיכו לקרוא »

ההבדל בין מנהל עצלן למצוין

מכירים מנהלים שנותנים לעובדים שלהם לעשות את כל העבודה? מנהלים ששולחים את העובדים שלהם לפגישות במקומם? מנהלים שמצפים מהעובדים שלהם לתת בעצמם פתרונות לכל הבעיות? מה אתם חושבים עליהם? אני

המשיכו לקרוא »

מהו החותם הניהולי האישי שלי?

מה אני רוצה להשיג כמנהל? מה יגידו עליי כשאסיים את התפקיד? מה יגידו על הצוות שניהלתי? כמנהלים בארגון אנחנו נדרשים להגדיר יעדים, לנהל משימות, לנהל פרויקטים, לפתח עובדים, לעשות הרבה עבודה

המשיכו לקרוא »

כניסה לתפקיד חדש

ריכזתי עבורכם רשימה של נושאים שכדאי לכסות עם הכניסה לתפקיד ניהולי חדש: 1. כניסה "טכנית" לתפקיד חדש: הרשאות, גורמי מייל, סביבת עבודה (משרד, מחשב, כסא…), אמצעי תקשורת, כרטיס ביקור ועוד.

המשיכו לקרוא »

קנאה, תחרות, שיתוף פעולה

היא לא הצליחה לעצור את הדמעות. המנהלת החזקה והאסרטיבית חשפה בפניי את הקנאה שיש לה במנהלת עמיתה שעובדת איתה. הקנאה באה לידי ביטוי בתחרות סמויה ובמקרים בהם אולי היא פגעה

המשיכו לקרוא »

ניהול הלחץ האישי בעבודה

לפעמים אנחנו מרגישים מועמסים יתר על המידה, מנוהלים ע"י שטף של משימות ומכבים שריפות מסביבנו. סף הלחץ עולה, ואיתו מצב רוח עצבני, תחושת שחיקה ותסכול. מה עושים בנידון? לפעמים ציור

המשיכו לקרוא »

הגיע הזמן לדאוג לעצמנו

"זו הפעם הראשונה מזה עשר שנים שאני דואגת לעצמי ומספיקה לאכול ארוחת בוקר". את המשפט הזה אמרה לי אחות בית-חולים, שבועיים לאחר שהשתתפה בסדנת ניהול זמן שהנחתי. מה עזר לה

המשיכו לקרוא »

לשלוט בתגובות – מודל אפר"ת

מה משפיע על תגובותינו למצבים שונים? האם קיימת אמת מוחלטת או המציאות נתונה לפרשנות? כיצד ניתן לשלוט באופן בו נגיב לאירועים שונים? מודל אפר"ת מתאר את התהליך המוביל אותנו לתגובה

המשיכו לקרוא »

כללים לשיווק עצמי בטעם טוב

עובדים רבים מאמינים שאם הם יעבדו קשה ויגיעו לתוצאות והישגים – הם יזכו להערכה הראויה להם, לתגמול ארגוני, לתגמול כספי או לקידום מיוחל. אולם לפעמים השגת התוצאות עצמן לא מספיקה:

המשיכו לקרוא »

משמעות שתיקת העובד והצוות

עובד ששותק או קבוצה ששותקת עלולה להיות חוויה מתסכלת ביותר. מהי המשמעות של שתיקה? מה גורם לחבר צוות להיות שתקן בישיבות? מה עושים כשהצוות כולו שותק? שתיקה יכולה לנבוע מסיבות

המשיכו לקרוא »

ההחלטה הגורלית של מנהל

מהי ההחלטה הכי חשובה שמנהל צריך לקבל? אסטרטגיה של שירות, מוצר? תוכנית העבודה לרבעון הקרוב? לשנה הקרובה? לסגור או לפתוח פרויקטים? אלה החלטות מאוד חשובות, אך במקרים רבים המנהל יכול

המשיכו לקרוא »

המנהל הטוב, הרע והמכוער

מספיקים שני מצבים ושני סוגי תגובות של המנהל על מנת לתהות על קנקנו: כיצד מגיב המנהל על הצלחה, וכיצד הוא מגיב על כשלון. באמצעות המודל הנ"ל, ניתן לסווג את המנהלים לארבעה

המשיכו לקרוא »

שיחת משוב – כללים בסיסיים

מתן משוב לעיתים מרתיע מנהלים בשל החשש להעביר ביקורת למישהו אחר. אולם, מדובר בכלי מהותי לפיתוח העובדים ולשיפור בתפקוד הצוות. משוב אפקטיבי הוא משוב שתורגם לשינוי התנהגותי רצוי (על משוב אפקטיבי

המשיכו לקרוא »

ניהול זמן ואפקטיביות אישית

כיצד להתמודד עם בזבזני הזמן שלנו, ולפנות לנו זמן ביומן? כיצד לתעדף את משימותינו? שיטות ומודלים יישומיים. מהן האבנים הגדולות בחיינו האישיים והמקצועיים? כיצד לייצר תקשורת אפקטיבית בעבודה: מיילים ופגישות?

המשיכו לקרוא »

שמירה על איזון חיים – עבודה

"אני לא יכול להרשות לעצמי להתנתק מהעבודה". נשמע מוכר? המציאות של ימינו היא שאנחנו לא יכולים להתנתק מהחיים האישיים כשאנחנו בעבודה, ואנחנו לא יכולים להתנתק מהעבודה בזמן הפנוי שלנו. –

המשיכו לקרוא »

Waze: כלי יעיל או אפקטיבי

למנהלים רבים לא ברורה ההבחנה בין יעילות לאפקטיביות. ומה זה בעצם משנה? זה מאוד משנה, כי ההבנה משפיעה על דפוסי ההתנהגות שלנו ועל ההחלטות שאנחנו מקבלים! היעילות מתמקדת בביצוע המשימות

המשיכו לקרוא »

כללי מפתח בניהול זמן

ניהול זמן הוא אחד האתגרים המרכזיים של המנהלים ונדמה שלא משנה מה עושים, תמיד קיימת התחושה שהזמן לא מספיק לבצע את כל המשימות. קיימות עצות, המלצות ושיטות רבות לניהול זמן

המשיכו לקרוא »

הצבת גבולות למנהל הישיר

מה עושים כשהמנהל מתערב לנו בהחלטות? או כשהוא מדבר אלינו בצורה לא יפה? איך אפשר להציב למנהל גבולות? אזהרה: הצבת גבולות למנהל היא משימה מורכבת, רגישה ומעוררת חשש. מטרת הפוסט

המשיכו לקרוא »

אומרים לא להתעמרות בעבודה

פרצי זעם, צעקות ועלבונות. לעג, השפלה, הקטנת ערך. האשמות שווא. העמסת משימות במידה ובלוחות זמנים לא ריאליים. נטילת קרדיט, האשמה בכשלונות. כל אלה ועוד נמצאים ברשימת ההתנהגויות הפוגעניות ע"פ הספר:

המשיכו לקרוא »

מה המנהל שלי רוצה ממני?

כל אחד מאיתנו רוצה להגיע למצב של מקסימום הצלחה במקום העבודה. על מנת להשיג הצלחה זו, נדרשת רמה מספקת של שילוב בין מימוש עקרונותינו וערכינו כעובדים ומנהלים לבין שביעות רצון

המשיכו לקרוא »

כיצד מנהלים תחקיר?

כשמתחילים לשלוט במיומנות (הנרכשת) של ניהול תחקיר אפקטיבי – מבינים את העוצמה הארגונית שלו. בפוסט הזה אתמקד בבסיס: מהו תחקיר ומהו מבנה נכון של תחקיר. בפוסט הבא אחריו אפרט על

המשיכו לקרוא »

דילמות בתפקיד מנהל פרויקט

למנהל פרויקט יש תפקיד מאתגר מאוד שמצריך ממנו יכולות רבות בתחום המקצועי, הניהולי והבין-אישי. התפקיד גם רווי דילמות. כלומר, מנהל פרויקט מתמודד עם הרבה מצבים ניהוליים שונים, בהם הוא יכול

המשיכו לקרוא »

מחזור החיים של פרויקט

מקובל לחלק את מחזור החיים של פרוייקט לשלבים הבאים: א.      ייזום (Initiation) – זיהוי הפערים והצרכים הארגוניים עליהם הפרוייקט עמור לתת מענה, הגדרת מטרות הפרוייקט, זיהוי בעלי העניין, מסגרת זמן

המשיכו לקרוא »

מדידה וקוץ בה

דוגמה מהחיים על תופעות הלוואי שעלולות להיווצר כתוצאה משימוש במדדים: על מנת לדרג בתי חולים בארץ, משרד הבריאות מסתמך על תוכנית מדדים שהתחילה בשנת 2013. התוכנית כוללת עשרות פרמטרים ביניהם:

המשיכו לקרוא »

למה משחקים לי עם המדדים

מה הקשר בין ביטול בחינות המיצ"ב לבקרה ניהולית שלנו המנהלים? למה מדידה מייצרת עיוותים? למה אנשים משחקים עם מדדים? כיצד מתמודדים עם זה? השבוע הודיע שר שר החינוך שי פירון

המשיכו לקרוא »

השאלה החסרה בהערכת סיכונים

לעיתים קרובות אין לנו מנהלי הפרויקטים מספיק מידע כדי להעריך בעצמנו את הסיכונים בפרויקט. הדבר כמובן מתעצם בניהול מטריציוני המשלב בתוכו תחומים מקצועיים שונים. ולכן, אנחנו נשענים על חוות דעת

המשיכו לקרוא »

"חשיבת מרפי" ניהולית

חוק מרפי אומר ש"כל דבר שיכול להשתבש – אכן ישתבש". האם זו קלישאה, או שיש בצידה לקח ניהולי חשוב? כיצד אפשר לנהל, תוך כדי חשש תמידי שמשהו ישתבש? רבים מצטטים

המשיכו לקרוא »

להיות המנהל המושלם

כדי להיות מושלם צריך למפות את מה שלא מושלם, ולשפר אותו. האומנם? מהי המשמעות של להיות מנהל מושלם? המסר הבעייתי של מנהל מושלם מהי הדוגמה האישית שמנהל מושלם נותן לאנשים

המשיכו לקרוא »

הגדרת מטרות ויעדים

הגדרת המטרות הינה חלק חשוב, ראשוני ומרכזי לפני כל תחילת פעילות. הגדרת מדדים הינה קריטית על מנת שנוכל לדעת: 1. בסוף הפעילות: האם המטרות הושגו? 2. במהלך הפעילות: האם אנחנו

המשיכו לקרוא »

ניהול מכוון אנשים ומשימות

המודל להלן ממחיש את שני תחומי האחריות הבסיסיים שיש לכל מנהל. מצד אחד, אחריות למשימות שבאה לידי ביטוי בהקפדה על עמידה ביעדים ובביצוע יעיל. ומהצד האחר, אחריות לאנשים שבאה לידי

המשיכו לקרוא »

מחשבות על ניהול ומאמני ספורט

למאמני ספורט יש הילה מנהיגותית לא פחותה משל גנרלים בצבא. האם ניתן להשליך בין עולם האימון הספורטיבי לעולם הניהול בארגונים? האם ניתן לייצר תובנות בגובה העיניים? להלן מספר מחשבות שעלו

המשיכו לקרוא »

מודל איזון דרישות-שליטה

בתרשים שלהלן מומחשות ההשפעות של האיזון בין הדרישות של המנהל מהעובדים שלו לבין מידת השליטה שהוא מעניק להם על מנת לעמוד בדרישות הללו. חילקתי את התרשים לשני חלקים: ההשפעה על

המשיכו לקרוא »

תפקידו הבטחוני של המנהל המנהיג

בעת הזו, עינינו נשואות למנהיגינו ולכוחות הבטחון שישיבו את הבטחון הלאומי. אז איך זה קשור אלינו כמנהלים? בתקופה הנוכחית, כשאנו מדברים על תחושת בטחון, אנחנו מתכוונים לבטחון הפיזי, הקיומי. הצורך

המשיכו לקרוא »

לתת את הבמה לעובדים שלכם

האם להזמין את העובד לישיבה? האם לבקש ממנו לנהל אותה? בפוסט הזה אני רוצה להתייחס לאחד מהעקרונות החשובים בעיני בניהול צוות עובדים: לתת לעובדים שלכם לבוא לידי ביטוי. אבל אני

המשיכו לקרוא »

תנאים לסינרגיה ארגונית בצוות

כל מנהל ישמח להשיג יותר תוצאות באמצעות עבודת צוות אפקטיבית וסינרגיה ארגונית. סינרגיה מוגדרת כמצב שבו השלם גדול מסכום חלקיו. כלומר, באמצעות עבודת צוות, הצוות מצליח להגיע להישגים גדולים יותר

המשיכו לקרוא »

שליח של בשורות רעות

לפעמים יש איחורים, יש חריגות, יש קשיים ומישהו צריך לעדכן את המנהל, את הלקוח או אפילו את העובדים. זה ממש לא נעים להיות השליח שמעדכן על בעיות. זה אפילו מפחיד.

המשיכו לקרוא »

המדריך לניהול באמצעות שאלות

מהי המיומנות הניהולית הכי אפקטיבית בעיניכם? מהו הסוד השמור של המומחים בניהול תקשורת בינאישית? ניתן לטעות ולחשוב שמנהלים טובים נמדדים ביכולת שלהם לתת תשובות טובות. אנחנו מצפים ממנהלים לבוא עם

המשיכו לקרוא »

ניהול קונפליקטים: טקטיקות שכנוע

בבואנו להתמודד עם קונפליקט אנחנו מתחילים בהגדרת הסגנון בו אנו רוצים לגשת לניהול הקונפליקט. לאחר מכן, עומדות לרשותנו מגוון טקטיקות שכנוע שיכולות לשמש אותנו בכל אינטראקציה ארגונית: מול המנהל הישיר,

המשיכו לקרוא »

השלבים לניהול שינוי מוצלח בצוות

שינויים הם הדבר הקבוע בחיים… שינויים מתרחשים בחיינו בכל תחומי החיים: האישי, המשפחתי, החברתי, הלאומי וכמובן בתחום התעסוקתי. בתוך הארגון אנחנו מכירים שינויים הקשורים באנשים (קידומים, תחלופה), במבנה הארגוני, בתהליכי

המשיכו לקרוא »

מהי הצלחה בניהול פרויקט?

מה דעתכם על פרויקט שעמד בתכולה, בלוחות הזמנים, בתקציב ובמשאבים? האם ניתן להגדיר אותו כפרויקט מוצלח? ייתכן, וייתכן שלא. לכל פרויקט יש יעדים עסקיים וארגוניים נוספים שעליו לשרת, וביחד הם

המשיכו לקרוא »

3 שאלות להתמודדות עם חרדה

החרדה משתקת אותנו. והשיתוק הזה מונע מאיתנו מלטפל באופן ענייני ומקצועי במצב שגורם לנו חרדה. החרדה נובעת מדאגות בנוגע למשהו שעלול להתרחש. וכמנהלים, לא חסרות לנו סיבות לדאגות: – חשש

המשיכו לקרוא »

הבחירה להתמודד עם כשלון

נזיפה חמורה מהמנהל, משבר עם לקוח, משימה שלא הצליחה, פרויקט תקוע, עימות לא נעים עם קולגה, עובד טוב שמתוסכל – כל אלה יכולים להתפרש ככשלון. קיימות מספר דרכים להתמודדות עם

המשיכו לקרוא »

קדושת הזרימה הניהולית

יש מעט עקרונות ברזל שכל מנהל חייב להכיר. אחד מהם קשור לשאלות הבאות: מהו צוואר הבקבוק הכי גדול בארגונים? מהי זרימה ניהולית? מהן הסכנות ב"סתימה" ניהולית? כיצד עלינו לפעול בנידון?

המשיכו לקרוא »

כללי מפתח לקבלת החלטות אפקטיבית

אחרי שלמדנו את התהליך לקבלת החלטות, ונחשפנו לטעויות הנפוצות שמנהלים עושים, מצורפות המלצות שיעזרו לנו לקבל החלטות באופן אפקטיבי. האפקטיביות בקבלת החלטות באה לידי ביטוי בשני אופנים: 1. התעסקות המנהל

המשיכו לקרוא »

התהליך השלם לקבלת החלטות

כיצד מקבלים החלטה? כיצד מודדים החלטה? מהן הטעויות הנפוצות בקבלת החלטות? מה המחיר שלהן? קבלת החלטות היא תהליך מורכב ומשלב אלמנטיים רציונאליים, רגשיים והתנהגותיים. כמנהלים, אנחנו מקבלים עשרות החלטות ביום,

המשיכו לקרוא »

האם אתם בעלי דמיון ניהולי

דמיון וניהול?! לכאורה מנהלים צריכים להיות מאוד מחושבים, מחוברים לקרקע, חיים את העובדות. ודמיון זה הרי עניין לילדים. אז בשביל מה צריך דמיון?! להלן מצבים ניהוליים בהם דמיון יכול להביא

המשיכו לקרוא »

מנהל או עוסק בניהול

"האם אנחנו רופאים או עוסקים ברפואה?". זו השאלה ששאל בלהט הרופא הבכיר את רופאיו בשעה 7:30 בישיבת הבוקר. נכחתי בישיבה במסגרת ייעוץ ניהולי שאני נותן בביה"ח, ועברה בי צמרמורת. המסר

המשיכו לקרוא »

מהי נדיבות ניהולית

איזה משאב בלתי מוגבל יש למנהלים? וכמה מנהלים אוהבים להשתמש בו? בספרו "כל הכבוד" (הוצאת מטר), מתאר קן בלנצ'רד מודל להנעת אנשים באמצעות התמקדות בדברים שהם עושים טוב, ולא בדברים

המשיכו לקרוא »

עוצמה ניהולית

איך הייתם מגדירים "עוצמה ניהולית"? האם זה קשור לדומיננטיות או כוחניות המנהל? אני רוצה להציע פרשנות לעוצמה ניהולית ולהמחישה באמצעות שתי דוגמאות. מנהל עוצמתי הוא מנהל שמצליח לשלוט באגו שלו.

המשיכו לקרוא »