להגדיר לעצמנו מטרות חכמות

מאמרים > להגדיר לעצמנו מטרות חכמות

שאלה נפוצה שמנהלים ועובדים רבים שואלים אותי:
"לרוב, המטרות שלי מוגדרות ע"י ההנהלה – אז איפה המקום שלי בהגדרת המטרות?"

ובכן, לא רק שיש הרבה מקום, אלא אפילו חשיבות גדולה למעורבות אישית בהגדרת המטרות משתי סיבות עיקריות:

1. הגדרת מטרות אישיות וספציפיות עבורכם
ההנהלה מציבה בדרך כלל מטרות ויעדים כלליים כמו פרויקטים שצריך לסיים, מוצרים שצריך לפתח, יעדי מכירות, לקוחות חדשים, זמן מענה לתקלות, שביעות רצון לקוחות, יעדי גיוס עובדים וכו'.
ועדיין, זה לא מכסה את כל ההיבטים של העשייה:
החותם האישי שלי: איזו מורשת אני רוצה להנחיל? מה אני רוצה להשאיר אחרי בתום תקופה מסויימת? מהם הערכים שאני דוגל בהם?
תהליכי עבודה: כיצד אני מתכוון לממש את המטרות שהציבו לי? כיצד אוכל לייעל את תהליכי העבודה?
יחסים ותקשורת: עם אילו אנשים אני רוצה לעבוד? למי אני זקוק, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית? אילו קשרים הייתי רוצה לפתח או לשפר?
התפתחות אישית: איזה ידע חדש אני רוצה ללמוד? אילו כישורים אני רוצה לפתח? איזה ניסיון אני רוצה לצבור?

2. גם כשיש מטרות מההנהלה – הן לא תמיד "חכמות" מספיק
כדי שמטרה תהיה חכמה (SMART) היא צריכה לעמוד בקריטריונים הבאים:
S: Specific – ספציפית וממוקדת.
M: Measurable – מדידה
A: Attianable – ברת השגה
R: Relevant – רלוונטית לאסטרטגיה הארגונית
T: Time – תחומה בזמן.

כלומר, גם אם קיבלנו הגדרת מטרה, אנחנו צריכים ללטש אותה כדי שתהיה מספיק ממוקדת, מדידה, רלוונטית, ברת השגה ותחומה בזמן. כך, נוכל לקבל החלטות מושכלות תוך כדי העשייה, וברגע האמת נוכל לדעת שאכן עמדנו במטרה.
חבל להתחיל לעבוד, ואז לגלות שזה לא בדיוק מה שהמנהל התכוון.
חבל להשקיע ולסיים את העבודה ורק אז לגלות שהערך המוסף לארגון הוא לא גדול כמו שרצינו.
אז גם כשההנהלה הגדירה מטרות – לא כדאי לקחת אותן כמו שהן – אלא לנסות לחדד אותן.
זהו תהליך חשוב בניהול הציפיות עם המנהל. כך יימנעו אי-הבנות וויכוחים מיותרים. כך נוודא שנביא את התוצאות המירביות.

שתי מסקנות לסיכום:
גם כשיש מטרות המוכתבות מלמעלה:
1. תמיד יש מקום להגדיר מטרות בתחומים שחשובים לנו. זה דורש חשיבה, תכנון וקביעת אג'נדה אישית.
2. כמעט תמיד, נדרש תהליך של ליטוש המטרות שהוגדרו ע"י ההנהלה ולהפוך אותן ל"חכמות" יותר.

עובד ומנהל שיעשה את שני אלה, מגדיל את סיכויו להצלחה גדולה יותר לטובתו ולטובת הארגון.
ובנוסף, משאיר רושם מוצדק של מקצוען.

בהצלחה,

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.
הציצו בקטלוג סדנאות והרצאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי גם ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

 מיכאל שורץ, 052-7728023
michael.szwarc@gmail.com
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

מדדים ככלי ניהולי

מטרות הההרצאה: 1. יצירת בסיס ידע תיאורטי ומושגי לחשיבות המדדים בניהול. 2. הקניית כלים פרקטיים להגדרת מדדים ולמעקב ובקרה עליהם.

קראו עוד »

ניהול ישיבות צוות

ישיבות הן גורם מרכזי בלוח הזמנים של כל מנהל. מנהל נדרש להוביל ישיבות הנוגעות למשימות ולפרויקטים שבאחריותו, אך גם ישיבות

קראו עוד »