על חשיבות יכולת ההפשטה הניהולית

מאמרים > על חשיבות יכולת ההפשטה הניהולית

אילו יכולות מהותיות חשובות למנהלים?
יכולת תכנון?
מנהיגות והנעת עובדים?
יכולות מקצועיות?
אחת היכולות החשובות ביותר למנהלים היא יכולת הפשטה.
אך מה זה אומר?
יכולת הפשטה (ע"פ ויקיפדיה) היא היכולת לזהות ולהגדיר מושג חדש המבטא מכנה משותף של מושגים קיימים. כלומר, ההפשטה מאפשרת להתייחס לעניין מסוים, בהקשר רצוי ותוך התעלמות מתכונות הפרטים שאינן רלוונטיות להקשר.
abstract-manager
לדוגמה, המושג "אדם" הוא הפשטה של הרבה סוגים של בני אדם (נשים, גברים, נוצרים, מוסלמים וכו'). כאשר טוענים טענה המשתמשת במושג המופשט, כמו "לכל אדם מגיע חופש דיבור" מתייחסים למכנה המשותף, ומתעלמים מתכונות הפרטים שאינן מעניינות בהקשר זה. בדוגמה שניתנה, לאדם מגיע חופש, ללא קשר למגדרו, דתו או תכונותיו האחרות (מתוך ויקיפדיה).
יכולת הפשטה חשובה מאוד לניהול
כמו באומנות ומדעים, גם בניהול יש חשיבות רבה ליכולת הפשטה. להלן מספר דוגמאות:
1. הגדרת יעדים מופשטים יותר לצורך השגת תוצאות מוצלחות יותר. למשל, מנהלים רבים חושבים שפרויקט מוצלח הוא פרויקט שעמד בתכולה, בזמן ובמשאבים. אולם אלה רק יעדים אחדים המשפיעים על ההצלחה של פרויקט. לפרויקט יש יעד-על של הבאת ערך מוסף מקסימלי לארגון. מתוך ההגדרה המופשטת הזו ניתן לייצר רשימה של מרכיבים נוספים של פרויקט מוצלח, כגון: שביעות רצון לקוח, ידע ארגוני חדש, חיזוק המותג הארגוני, ועוד. כל אלה מהווים יעדי משנה שהמכנה המשותף שלהם הוא יעד-העל של ערך-מוסף ארגוני. התובנה הזו תשפיע על קבלת ההחלטות בפרויקט.
2. במצבים של למידה ארגונית, תחקירים והסקנת מסקנות מהם, עלול המנהל להפיק לקחים נקודתיים מדי. למשל, כתוצאה מתחקיר, ניתן להסיק שיש קצרים בתקשורת בין מחלקת הפיתוח למחלקת המכירות בנושא מועדי ההשקה של מוצר חדש. מנהל בעל יכולת הפשטה ישאל את עצמו האם יש כאן מקום לבחון קצרים בתקשורת בנושאים נוספים. או אולי בין מחלקות נוספות. הסקת מסקנות נקודתית מדי, היא כשל מרכזי ונפוץ בניהול תחקירים.
3. כשעובדים עם לקוחות, יכולת ההפשטה עוזרת לזהות מכנה משותף של דרישות וצרכים על מנת לתכנן באופן מיטבי את השירותים ו/או המוצרים כך שיתנו מענה לקהל היעד הנכון, בפילוח הנכון.
4. דוגמאות נוספות: מתוך התבוננות באירועים נקודתיים, המנהל יכול להסיק מגמות בשוק. מתוך התבוננות בהתנהגויות שונות של עובד או מנהל, ניתן לזהות סגנונות תקשורת וניהול. מתוך התבוננות בביצועי עובד במשימות שונות, ניתן לבנות תוכנית חניכה שתתן מענה למכנה המשותף הבעייתי שזוהה.
לסיכום,
יכולת הפשטה מהווה תכונה חשובה של מנהל וכדאי לבחון אותה כשבוחנים מנהל חדש לתפקיד, ולתת לה תשומת לב בחניכה שלו.
נקודה למחשבה: ואיך תזהו מנהל ללא יכולת הפשטה?
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.
הציצו בקטלוג ההרצאות למנהלים המעודכן.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי גם ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ

להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

מדדים ככלי ניהולי

מטרות הההרצאה: 1. יצירת בסיס ידע תיאורטי ומושגי לחשיבות המדדים בניהול. 2. הקניית כלים פרקטיים להגדרת מדדים ולמעקב ובקרה עליהם.

קראו עוד »

ניהול ישיבות צוות

ישיבות הן גורם מרכזי בלוח הזמנים של כל מנהל. מנהל נדרש להוביל ישיבות הנוגעות למשימות ולפרויקטים שבאחריותו, אך גם ישיבות

קראו עוד »