מיהי עבורך הדמות הניהולית לחיקוי?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > מיהי עבורך הדמות הניהולית לחיקוי?

מקרה ראשון:
בחורה צעירה נכנסת לחנות ספרים ומבקשת המלצה לספר ניהולי עבור ידיד שקודם לאחרונה לתפקיד ניהולי ראשון. "יש מגוון רחב של ספרים", אמרה המוכרת, "אבל אנחנו בדר"כ ממליצים על הספר 'מנהיגות' של רודי ג'וליאני"- ספרו של ראש עיריית ניו-יורק שכיהן בזמן אסון התאומים.
מקרה שני:
באחד הארגונים הגדולים התקיימה הכשרה למנהלי צוותים חדשים. כמקובל, רצו מארגני ההכשרה לתת בסוף ההכשרה מתנה לכל המשתתפים: ספר ניהולי. הספר שנבחר לבסוף היה "לנצח נבנו" של ג'יימס קולינס. ספר הסוקר את סודות ההצלחה של 18 חברות מופת.
מה המשותף לשני הספרים בסיפורים הנ"ל?
שהם ספרים מצויינים, והם מתבססים על מקרים אמיתיים של מנהלים וארגונים שהצליחו לייצר הצלחה ארגונית משמעותית.
אך האם ספרים אלו יהפכו את המנהלים הטריים, עבורם הם נקנו, לטובים יותר?
Book-for-New-Manager
דמויות המופת הניהוליות במדיה התקשורתית
המדיה התקשורתית מבליטה דמויות מופת ניהוליות רבות: מנכ"לים של חברות ענק, מנהיגי מדינות, יזמי הי-טק בולטים וגנרלים.
את סיפור גבורתם ניתן של מנהלים אלו ניתן למצוא בספרים, בכתבות בעיתונים ובאינטרנט ומרבים לדבר עליהם בחוגי הניהול באוניברסיטאות. את המנהלים הללו אופפת הילה של הצלחה שגורמת למנהלים רבים לאמץ אותם כמודלים לחיקוי. ואכן, לא ניתן להתווכח עם התוצאות שמנהלים אלו הביאו לארגונים אותם ניהלו, עם תרומתן לכלכלה העולמית ואף עם ההתיאוריות הניהוליות שצמחו בעקבות מעשיהם.
אך השאלה היא לאיזה שלב ניהולי דמויות אלו רלוונטיות?
האם לעובד שקודם לתפקיד ניהולי ראשון ומנהל עכשיו 3-5 עובדים כדאי לאמץ את דפוס הניהול של סטיב ג'ובס?
האם לאותו עובד יהיה קל לתרגם את דפוסי ההתנהגות של ראש עיריית ניו-יורק לאתגרי היום-יום שלו?
מצד שני, האם ניתן לדמיין את סטיב ג'ובס מנהל עכשיו צוות של 4 מפתחים צעירים או את רודי ג'וליאני מנהיג עכשיו מחלקה של חמישה אנשי מכירות או מוקד תמיכה טלפוני של ארגון בינוני בגודלו?
ההתמודדות של מנהל בתחילת דרכו
המעבר ממעמד של עובד למעמד של מנהל בארגון הינו אחד המעברים המשמעותיים ביותר בקריירה שלנו כמנהלים. קבלת תפקיד זה מלווה בתחושות מעורבות: מצד אחד סיפוק וגאווה על הקידום, ומוטיבציה גבוהה לשנות ולהצליח. אך מן הצד האחר, חששות מפני העתיד, מפני ידע ומיומנויות לא מוכרים ומפני הלחץ לעמוד בציפיות. השינויים שמנהל חווה עם כניסתו לתפקיד הניהולי הראשון משפיעים על קשת תחומי העיסוק שלו בארגון. בפעם הראשונה, מילוי אחריותו של המנהל תלוי בביצועים של העובדים שלו, ולא רק בו. בנוסף לכך, המנהל נדרש להתוות דרך וליצור תהליכים חדשים, לנהל היבטי משאבי אנוש ולעבוד עם גורמים נוספים מחוץ לצוות שהוא מנהל. כל השינויים הללו דורשים מהמנהל הטרי ידע ומיומנויות חדשים: מנהיגות, הנעת אנשים, גיבוש אסטרטגיה, האצלת סמכויות, ניהול פרויקטים והרבה פרקטיקה יומיומית: ניהול ישיבות, ניהול זמן, ניהול תקשורת ארגונית ועוד.
"המנהל האלמוני" – דמות המופת שלי
דמויות המופת שלי עבור מנהלים בתחילת דרכם הם דווקא המנהלים בדרג הזוטר. אלו המנהלים שמניעים את הארגון קדימה. אלו המנהלים שנמצאים בחזית הניהולית מול העובדים, ספקים ולקוחות.
"המנהל האלמוני" הזה הוא המנהל שמצליח לשלב בין צורכי הארגון לצורכי העובדים, תורם להגשמת האסטרטגיה הארגונית, לעמידה ביעדים ובתוצאות הנדרשות, ובמקביל מצליח להשפיע לחיוב על שביעות רצון העובדים. ההשפעה החיובית של מנהל טוב על העובדים מתבטאת במעגלים רחבים משאפשר לתאר. היא מקרינה לא רק על מצב רוחו של העובד עצמו, אלא גם על בריאותו ועל סביבתו, על משפחתו ועל חבריו.
"המנהל האלמוני" הוא נכס לארגון, ועד מהרה הוא משמש השראה למנהלים עמיתים ולעובדים, שעתידים להתקדם לתפקידים ניהוליים.
מקרה שלישי ואחרון:
עורכת מדור ניהול באחד מאמצעי התקשורת המכובדים בארץ ציינה שהיא לא מתעסקת בחומרים שלא נכתבו ע"י חוקרים מהאקדמיה או לחילופין ע"י מנהלים בכירים (בדרגי מנכ"ל). מנהלים בדרגי הביניים לא מעניינים אותה.
האם תרבות הסלבס התפשטה גם לתחום ההכשרה הניהולית?
כיצד תעזרו למנהלים בתחילת דרכם?
כמו כל דבר בניהול – חשוב להגדיר יעדים ולהתאים אליהם את דרך הפעולה. כשהמטרה היא פיתוח מנהלים בדרג הזוטר והביניים, חשוב להתאים הכשרה נכונה ולמצוא את הדמויות לחיקוי הרלוונטיות. על "המנהל האלמוני" לא תמצאו ספרים או ביוגרפיות, אך ניתן ללמד כיצד היה מתנהג "המנהל האלמוני" בכניסתו לתפקיד ובאתגרי היום-יום שלו: בניית תוכנית עבודה, הנעת הצוות, ניהול ישיבות, ניהול תקשורת ארגונית ועוד. התיאוריה והפרקטיקה חייבות להיות בגובה העיניים מלוות בדוגמאות מותאמות למצבים הניהוליים הנפוצים.
במקביל, חשוב להמשיך ולהנחיל את מורשתם של ענקי הניהול בהיסטוריה, אך רק לאחר שהיסודות הונחו כהלכה.
רוצה לסייע למנהל חדש?
רכוש עבורם מתנה, או המלץ עכשיו על הספר: "להתחיל לנהל ברגל ימין".
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress
הרשמה לבלוג

ספר ניהולי מומלץ

ספר ניהולי מומלץ


דוגמאות מהספר:
1. להתחיל לנהל ברגל ימין, עמודים 13-16.
2. להתחיל לנהל ברגל ימין, עמודים 131-134.

להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »