תפקידו הבטחוני של המנהל המנהיג

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > תפקידו הבטחוני של המנהל המנהיג

בעת הזו, עינינו נשואות למנהיגינו ולכוחות הבטחון שישיבו את הבטחון הלאומי.
אז איך זה קשור אלינו כמנהלים?
בתקופה הנוכחית, כשאנו מדברים על תחושת בטחון, אנחנו מתכוונים לבטחון הפיזי, הקיומי.
הצורך הבסיסי לחיות, לישון בשקט, להפסיק לדאוג לעצמנו, לילדינו, לקרובי משפחה ולחברים.
אזרחים רבים איבדו את הבטחון הפיזי שמסוגל להעניק הבית והאדמה עליה הם חיים.
אזרחים נוספים נמצאים בתקופת אי-וודאות כלכלית כתוצאה מפגיעה במחזור העסקים שלהם בעקבות המצב.
בכך אמורה להתעסק הנהגת המדינה, ועדיין, לכל מנהל יש תרומה אמיתית לבטחון השוטף.
Manager-umbrella
גם אחרי המלחמה, עם החזרה לשגרה, יישארו אזרחים רבים עם חוסר בתחושת בטחון.
כלומר, גם לאחר שהבטחון הקיומי הושג, היבטים נוספים של בטחון אישי מקבלים ביטוי משמעותי ורחב (ע"פ פירמידת הצרכים של מאסלו).
לעובדים רבים יש חששות מסוגים שונים במקום העבודה שלהם:
– חששות מתגובות המנהל לטעויות
– חששות מליזום ולהציע הצעות שיתקבלו בעין לא יפה
– חששות מלצאת אשמים
– חששות מלהביע ביקורת
– חששות מעימותים וקונפליקטים לגיטימיים
– חששות מפוליטיקה וסכינאות ארגונית
– חששות מפיטורים…
זה רלוונטי גם בתחום של איזון עבודה-משפחה: יש עובדים שחוששים לשתף בבעיה אישית (או רפואית) שמא זה לא יתקבל יפה, ייתפס כחולשה ואפילו ישמש כנגדם בעתיד.
תפקיד המנהל להעניק בטחון לעובדים שלו
על המנהל לזכור:
– לעובדים יש צרכים כמו לכל אדם.
– עובדים יכולים לטעות.
– לעובדים הזכות (ובארגון מתוקן – החובה) להעביר ביקורת.
– עובד שמרגיש בטוח – ימלא את תפקידו בהצלחה רבה יותר.
את הבטחון המנהל מעניק במספר דרכים
ברמת המסר:
המנהל צריך להעביר מסר ברור שאכפת לו. אכפת לו מהעובד ואכפת לו מתחושת הבטחון שלו.
ברמת תיאום הציפיות:
על המנהל להבהיר מה מצופה מהעובד ועל מה נמדדת ההצלחה שלו. ציפיות אלו יוצרות בטחון ותחושת שליטה של העובד על גורלו. העובדים צריכים לדעת שכל עוד הם עומדים בציפיות מהם – מקום עבודתם מובטח עד כמה שאפשר (בהתחשב בנסיבות עסקיות).
תחושת הבטחון נעלמת כשלעובד לא ברור מה מצופה ממנו, או כשהוא מרגיש שהמנהל מקבל החלטות באופן שרירותי.
ברמת המעשים וקבלת החלטות:
מסרים וציפיות לא יחזיקו מעמד אם אין מאחוריהם מעשים והחלטות.
כשהעובד טועה – צריך להתייחס לכך בענייניות וליצור מכך חוויית למידה.
כשהעובד פונה ביוזמה חדשה או בקשה אישית – יש לנהוג בהגינות, מקצועיות ולשמור על תחושת הבטחון של העובד על מנת שלא יהסס לפנות למנהל בפעם הבאה.
וכמובן, ברמת הדוגמה האישית:
העובדים שואבים בטחון מהמנהל שלהם.
כשהפרויקט תקוע, כשיש משבר עם לקוח, כשיש אי וודאות לגבי העתיד – חשוב שהמנהל יפגין בטחון בעצמו.
חשוב להעניק לעובדים תחושה של "יהיה בסדר".
לא במובן "הישראלי" של המילה, אלא במובן של "יחד נתגבר על האתגרים", "אני איתך בשביל לסייע".
אין הכוונה שמנהל צריך רק לגונן על העובד שלו
מנהל צריך לחנוך ולפתח את העובד כדי לוודא שהביצועים שלו משתפרים.
מנהל צריך לתת משוב, גם כשמדובר במשוב שלילי – כדי לשקף לעובד את האופן בו הוא נתפס ע"י הארגון.
מנהל צריך לדעת להגדיר קווים אדומים שאין לחרוג מהם: אמינות, רשלנות מכוונת ועוד.
לעיתים אין ברירה, והמנהל צריך לדעת לפטר עובד כשמדובר באי-התאמה או בשל צורך עסקי שאין מנוס ממנו.
לתת בטחון לעובדים משמעו שהם יודעים שזה לא יבוא להם בהפתעה.
העובד צריך לדעת שאם המנהל לא מרוצה מהתפקוד שלו – המנהל ישקף לו את זה ולא ישמור בבטן עד שיהיה מאוחר מדי.
דאגה לבטחון אישי איננה שמורה רק לגנרלים
לכל מנהל יש תפקיד בטחוני. חשוב להפנים את התפקיד הזה.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.
הציצו בקטלוג סדנאות והרצאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי גם ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

 מיכאל שורץ, 052-7728023
michael.szwarc@gmail.com
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »