חזון ניהולי: חשיבות, פרקטיקה ודוגמאות

מאמרים > חזון ניהולי: חשיבות, פרקטיקה ודוגמאות

באסטרטגיה הניהולית שלכם ישנם מספר מרכיבים: ייעוד (ראה: מהו ייעוד), ערכים, חזון, יעדים ותוכניות אסטרטגיות. הפעם נתמקד בחזון. מהו חזון? למה הוא משמש? כיצד נגדיר אותו?

ההגדרה של חזון:
אני "מתחבר" לשתי הגדרות ברורות וממצות (אתם מוזמנים לאמץ את האחת שמדברת אליכם יותר):
1. תאור מצב שיא ההצלחה שהארגון שואף להגיע אליו.
2. תמונת מצב עתידית מיטבית של הארגון.
בעוד הייעוד עונה על השאלה "לשם מה הארגון קיים", החזון מתאר בצורה סובייקטיבית כיצד אתם כמנהלים מציירים את מידת ההצלחה המירבית של הארגון שלכם.
בשביל מה אני צריך חזון?
החזון מהווה עבורנו כלי ניהולי. מהחזון אנחנו יכולים לגזור את היעדים האסטרטגיים שלנו: אלו שיקדמו אותנו באופן המשמעותי ביותר למימוש החזון. מהיעדים האסטרטגיים אנחנו נגזור תוכנית עבודה.
החזון משמש אותנו לגבש את הצוות יחד, על מנת לעודד עבודת צוות אפקטיבית (ראה: כיצד להגדיל אפקטיביות של עבודת צוות). חזון גם משמש כמקור השראה החיוני למימוש המנהיגות שלנו (ראה: על מנהיגות מעצבת).
כיצד להגדיר חזון?
ישנן מספר דרכים, אך אני רוצה להציע דרך פשוטה שתביא לתוצאות מירביות: לדמיין.
נסו לחשוב מהו מצב שיא ההצלחה של הצוות או הארגון שלכם במספר תחומים: מול ההנהלה, בין העובדים, מול הלקוחות, מול הספקים, מול המתחרים וכמובן – איפה אתם בסיפור.
כיצד נדע שהגדרנו את החזון הנכון?
כאמור, החזון אמור לשקף את הראייה שלכם של מצב שיא ההצלחה.
תקראו את החזון ותשאלו את עצמכם:
1. האם זהו מצב שיא ההצלחה של הצוות/הארגון שלי?
2. נניח והחזון התממש במלואו. מ: 1-100, עד כמה אני מרוצה?
3. אם נתתי פחות מ-100. מה חסר כדי שיהיה 100? (תקנו את החזון בהתאם לתשובה).
4. כיצד הצוות מגיב לחזון? האם ניתן להתחבר אליו, גם ברמה הרגשית?
לגבי מידת ההזדהות של הצוות עם החזון ראו בהרחבה: רמות של הזדהות עם חזון.
ניתן כמובן להסתייע במישהו נוסף שיעזור לנו לעשות בקרה עצמית על החזון.
דוגמאות להמחשה:
ייעוד של צוות שירות לקוחות יהיה בסגנון: "מתן שירות מיטבי לשביעות רצון לקוחות החברה באופן המשרת את מטרות בחברה (אני תמיד אוהב להזכיר את החלק השני של המשפט, כדי להזכיר תמיד שאנחנו בדר"כ חלק ממערכת גדולה יותר).
החזון של אותו צוות יכול להיות: "להיות צוות שירות הלקוחות המוביל בחברה ע"פ מדדי שביעות רצון לקוחות" או אפילו בראייה יותר מקסימליסטית: "לספק את שירות הלקוחות הטוב במדינה".
דוגמאות נוספות:
בדר"כ, הייעוד של חברות מסחריות הינו למקסם רווחים עבור בעלי השליטה. לעיתים, יש לייעוד גם משמעות נוספת (למשל, חברת קוקה קולה: "To refresh the world").
לשם חידוד נושא החזון, אני ממליץ להתרשם מדוגמאות של מספר חברות, מתוך אתרי החברה. שימו לב שבחזון יש הרבה יותר מאשר פרמטרים עסקיים ומסחריים. כשאתם קוראים את החזון נסו לדמיין את המציאות בה החזון ממומש. האם זה מתאר מצב שיא הצלחה עבור החברה?
1. חזון קוקה קולה: שימו לב כיצד הם מבדילים בין ייעוד, חזון וערכים.
2. חזון חברת פלאפון: שימו לב למשפט האחרון המתאר קשר בין החזון לייעוד.
3. חזון רשת פוקס.
4. חזון קבוצת לאומי.
5. חזון אגד.
6. חזון רכבת ישראל: האם היא קרובה להגשמת החזון או לא? 🙂
7. החזון של עיריית כפר סבא: מעניין לראות חזון של גוף ממלכתי ללא כוונות רווח.
דוגמאות פחות מוצלחות (לטעמי):
1. חזון רשות הטבע והגנים: במקרה זה יש טשטוש בין החזון לייעוד, שמתם לב?
2. החזון של עיתון ישראל היום: לטעמי החזון אינו מוגדר כראוי. זהו אוסף עקרונות ולא תיאור מצב שיא הצלחה. הייתי מתחיל ב"להיות העיתון המוביל בישראל…" מה דעתכם?
הדוגמאות שהבאתי מכילות חזון רחב וממצה עבור ארגון גדול. ברמה של צוות ניתן להגדיר חזון פשוט יותר.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

הציצו בקטלוג ההרצאות למנהלים המעודכן.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
לקבלת כל פוסט ישירות למייל: לחצו כאן.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

מדדים ככלי ניהולי

מטרות הההרצאה: 1. יצירת בסיס ידע תיאורטי ומושגי לחשיבות המדדים בניהול. 2. הקניית כלים פרקטיים להגדרת מדדים ולמעקב ובקרה עליהם.

קראו עוד »

ניהול ישיבות צוות

ישיבות הן גורם מרכזי בלוח הזמנים של כל מנהל. מנהל נדרש להוביל ישיבות הנוגעות למשימות ולפרויקטים שבאחריותו, אך גם ישיבות

קראו עוד »