סגנונות ניהול ותקשורת – מפתח להצלחה – חלק א

מאמרים > סגנונות ניהול ותקשורת – מפתח להצלחה – חלק א

אחת התיאוריות היותר פשוטות להבנת היחסים בין מנהלים ועובדים (או בין קולגות) פותחה ע"י פרופ' יצחק אדיג'ס*, ואביא אותה כאן בקצרה. התיאוריה מאפיינת את המנהלים לפי הסגנון הניהולי שלהם, ותועלת מרכזית ממנה היא הלמידה כיצד להתמודד עם כל סגנון ניהולי על מנת להיטיב ולמצות את הקשר עם המנהל.

ע"פ התיאוריה, קיימים ארבעה סגנונות ניהול עיקריים, בצורה הכי פשוטה נבחין בין הסגנונות הבאים:
1. ביצועיסט (Producer): מתמקד בעשיית הדברים הנכונים בטווח הקצר.
2. מינהלתי (Administrative): מתמקד בתהליכי עבודה נכונים ובתוצאות לטווח הקצר.
3. יזם (Entrepreneur): מתמקד בעשיית הדברים הנכונים בטווח הארוך.
4. מערכתי (Integrator): מתמקד בתהליכי עבודה נכונים ובתוצאות לטווח הארוך.
כל סגנון "מכונה" ע"פ האות הראשונה: P, A, E, I.
בפועל, לכל אחד מאיתנו קיים סגנון מוביל מובהק, וסגנונות משנה. ניתן לסמן זאת באמצעות שימוש באותיות גדולות וקטנות. למשל, מנהל ביצועיסט עם סגנונות משנה של מערכתי וניהולי יסומן כ: Pai. מנהל מערכתי עם סגנון משנה של יזם יסומן כ: Ie.
השוואה בין סגנונות הניהול:
מהטבלה הנ"ל תוכלו ללמוד על ההבדלים בין סגנונות הניהול השונים:

P

A

E

I

מצטיין ב

עשייה, הטלת מטלות

טיפול בפרטים, הוצאה לפועל, שיטתיות, סדר וארגון

יצירת רעיונות ופרוייקטים חדשניים

יצירת אינטגרציה בין חברי הצוות, מציאת איזון בין צרכים פרטיים וצרכים ארגוניים

התנהגות מאפיינת

כל הזמן עסוק

שמירה והשלטת סדר

יצירתיות, חדשנות, לקיחת סיכונים, פורח באווירת משבר

גיבוש קונצנזוס, הסכמה, מציאת פשרות

מוקד התעניינות

מה נעשה ומבוצע ברגע זה

כיצד (האיך) של העבודה

מה הדבר החדש שנוכל לעשותו, כיצד ניתן לעשותו שונה

באיזה מידה הדברים מקובלים, באיזו מידה שולטת ההרמוניה

תכונות אישיות בולטות

התמסרות מוחלטת לעשייה, כח עבודה בלתי נדלה, תקיפות

איטי, זהיר, מחושב, אנליטי, שמרן, הגיוני

נלהב, מלהיב, כריזמטי, מרגש, יצירתי

רגיש, מתייחס לאנשים, מבין, נוח לבריות

קנה מידה להערכת עצמו ואחרים

עד כמה עובדים קשה

עד כמה רגוע ושלו, עד כמה הדברים רציונאליים

עד כמה האווירה שוקקת, פעלתנית, עם פרודוקטיביות נראית לעין

האם קיים קשר בינאישי, האם מושגת הבנה והמערכת מתפקדת בהרמוניה

סגנון קבלת החלטות

ירי מהמותן, נעשה ונשמע, זבנג וגמרנו

על בסיס תקדימים מן העבר, כללי לוגיקה

נכון לאותו הרגע, ללא מחוייבות קבועה, החלטות למניעת בעיות בעתיד

עפ"י קונצנזוס חברתי

הגעה לעבודה

מגיע ראשון ועוזב אחרון

מגיע בזמן ועוזב בזמן

לא ידוע מתי יגיע, לא ידוע מתי יעזוב

נמצא מעבר לשעות עבודה, כל זמן שצריך

הישיבות שעורך

בתנועה תוך כדי עמידה במסדרון

מאוד מסודרות

סוערות עם יריות לא צפויות

סבלניות, יש בהן הקשבה

כיצד נזהה את הסגנון הניהולי?
קיימות מספר דרכים לזהות את הסגנון הניהולי של המנהל שלנו, של הקולגות או שלנו עצמנו:
1. ניתן להשתמש בטבלה הנ"ל על מנת לזהות באופן ראשוני את הסגנון.
2. קיים שאלון מובנה שעוזר לנו לזהות את הסגנון שלנו (אני לא יודע אם יש עליו זכויות יוצרים, ולכן אני לא מעלה אותו לאתר בשלב זה).
3. ניתן לקלוט רמזים לסגנון הניהולי באמצעים נוספים: משרדו של המנהל, הופעה ולבוש, סגנון דיבור וכדומה.
4. ניתן לשאול קולגות שלנו או אפילו את המנהל שלנו (אם הפתיחות מאפשרת זו) לגבי עצמנו, או לגבי המנהל הישיר שלנו.
ומה עושים לאחר שזיהינו את הסגנון הניהולי?
זיהוי הסגנון הניהולי מאפשר לנו שלושה דברים עיקריים:
א. מודעות עצמית לסגנון הניהולי של עצמנו מאפשרת להבין ולנתח את היחסים שלנו עם העובדים והקולגות, ולנסות לההשפיע על הסגנון הניהולי שלנו בסיטואציות מסויימות ("לחבוש כובע סגנון אחר"). זה בדר"כ מוגבל לסיטואציות ספציפיות ולטווח קצר, כי סביר להניח ששינוי מהותי לאורך זמן בסגנון הניהולי שלנו הוא תהליך ארוך, אם בכלל אפשרי.
ב. זיהוי הסגנון הניהולי של המנהל שלנו מאפשר לנו להבין את הצורה בה הוא פועל ולפרש אותה בהתאם. ראה: הבנת המנהל באמצעות הנדסה לאחור.
ג. לכל סגנון ניהולי קיים סגנון תקשורת שמתאים לו. זיהוי הסגנון הניהולי של הקולגות (או המנהל הישיר) מאפשר לנו להתאים את סגנון התקשורת שלנו לסגנון הניהולי. כך, נוכל להפיק את המירב מיחסים אלו. ראה בהרחבה: התאמת סגנון התקשורת לסגנון הניהולי.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

הציצו בקטלוג ההרצאות למנהלים המעודכן.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
לקבלת כל פוסט ישירות למייל: לחצו כאן.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ

* אתר הבית של מכון אדיג'ס: http://www.adizes.com/
 

להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

מדדים ככלי ניהולי

מטרות הההרצאה: 1. יצירת בסיס ידע תיאורטי ומושגי לחשיבות המדדים בניהול. 2. הקניית כלים פרקטיים להגדרת מדדים ולמעקב ובקרה עליהם.

קראו עוד »

ניהול ישיבות צוות

ישיבות הן גורם מרכזי בלוח הזמנים של כל מנהל. מנהל נדרש להוביל ישיבות הנוגעות למשימות ולפרויקטים שבאחריותו, אך גם ישיבות

קראו עוד »