המנהל הטוב, הרע והמכוער

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > המנהל הטוב, הרע והמכוער

מספיקים שני מצבים ושני סוגי תגובות של המנהל על מנת לתהות על קנקנו:
כיצד מגיב המנהל על הצלחה, וכיצד הוא מגיב על כשלון.
באמצעות המודל הנ"ל, ניתן לסווג את המנהלים לארבעה סוגים שונים:
Good-bad-ugly
המנהל המכוער
זה מנהל שמאשים את האחרים בכל הכשלונות, אולם את ההצלחות הוא מנכס לעצמו.
כל מי שנתקל במנהל כזה, יודע עד כמה ההתנהגות הזו פוגעת באמון במנהל, במוטיבציה של העובדים וביכולת לקיים ארגון בריא ומתפקד. זהו מנהל שכולם סולדים ממנו, ושיש לו קשרים בעייתיים עם עמיתים.
עם זאת, העובדים לא חסרי אונים. ישנם מספר דרכים להתמודד עם מנהל שמאשים רק אחרים בכשלונות, ומנהל שלוקח לעצמו קרדיט של אחרים.
המנהל הממוקד בעצמו
זה מנהל שחושב שכל מה שקורה – תלוי בו באופן אישי.
ההצלחות – בזכותו.
הכשלונות – בגללו.
מנהל כזה עסוק מדי בעצמו ומפחית מערכם של הסובבים אותו. המנהל משדר שהעובדים הם רק כלי שרת עבורו, והוא חזות הכל. הוא לא נותן לאחרים את הבמה שלהם, ומונע מהעובדים והעמיתים את הכרת התודה הראויה להם.
גם התנהגות כזו תוביל לבסוף לירידה במוטיבציה ובתפקוד של הצוות.
המנהל הממוקד באחרים
זה המנהל שתולה את כל ההצלחות והכשלונות באחרים.
לכאורה, מנהל כזה מעצים את העובדים שלו, ופועל מתוך תחושת ענווה כללית כלפי עצמו.
עם זאת, מנהל כזה נוטה יותר מדי למיקוד שליטה חיצוני ולא פנימי, כלומר, מבחינתו אין הרבה מה ללמוד ולהשתפר, כי ממילא הסביבה החיצונית היא זו שמשפיעה בעיקר על מה שקורה.
בנוסף, המנהל מוציא עצמו מהכלל ומפחית מערכו שלו עצמו. העובדים והעמיתים עלולים להרגיש שאין בעל-בית, שאין מישהו שמנהל את העניינים. תחושה כזו לאורך זמן תפגע במנהל, ובמקביל תגרום לירידה בתפקוד הכולל.
המנהל המנהיג
זה המנהל שמספיק בטוח בעצמו לתת לצוות את הקרדיט להצלחות, ומצד שני, לקחת אחריות אמיתית על הכשלונות. תפיסת האחריות הזו מעודדת אותו ללמוד, לתחקר את הכשלון ללא שיפוטיות ולהסיק מסקנות לטובת שיפור עתידי.
המנהל משמש דוגמה אישית להתנהגות הרצויה של כל עובד ועובד.
תחשבו על צוות שבו כל אחד מוקיר את עמיתיו על ההצלחות, ושואל את עצמו כיצד הוא יכול להשתפר כדי לתרום להצלחה גדולה יותר או להימנע מכשלונות.
איזה צוות מנצח זה יכול להיות!
לסיכום,
שני מצבים: כשלון והצלחה,
שתי תגובות אפשריות למצב: אני או הם,
וארבעה סוגי מנהלים: המכוער, הרעים (הממוקד בעצמו והממוקד באחרים) והטוב.
עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שיקולים ארגוניים נוספים הקשורים לשיווק עצמי.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

הציצו בקטלוג ההרצאות למנהלים המעודכן.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
לקבלת כל פוסט ישירות למייל: לחצו כאן.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »