סגנונות שיתוף בהחלטות ובניהול שינויים

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > סגנונות שיתוף בהחלטות ובניהול שינויים

מנהלים רבים מתלבטים עד כמה לשתף את העובדים בתהליכי קבלת ההחלטות ותהליכי ניהול שינויים.
המודל שלהלן*, מציג קשת של סגנונות ניהול המשפיעים על מעורבות הולכת וגדלה של העובדים.
בפוסט זה אסקור את המודל, ובפוסטים הבאים ארחיב על השיקולים בבחירת הסגנון הנכון.
Involvement-Model
ע"פ המודל, קיימים חמישה סגנונות לשיתוף עובדים:
1. Tell – המנהל מקבל את ההחלטה ומבשר אותה לעובדים. בדרך כלל, המנהל לא משתף כלל את העובדים בשיקולים מאחורי ההחלטה, אלא מסתפק בהודעה מה הוחלט ומה צריך לעשות.
2. Sell – המנהל מקבל את ההחלטה, אך מנסה "למכור" אותה לעובדים ע"י הדגשת החשיבות והיתרונות שלה. שיתוף העובדים בשיקולים נועד להגביר את המחוייבות שלהם למימוש ההחלטה.
3. Consult – המנהל מתייעץ עם העובדים אך שומר לעצמו את הזכות לקבל את ההחלטה לבדו. אם כבר נוקטים בסגנון זה, חשוב לתאם מראש ציפיות עם העובדים שהם אומנם מתבקשים להביע את דעתם אך אינם יקחו חלק בהחלטה. ללא תיאום ציפיות זה, עלול המנהל לגרום לתסכול רב בקרב העובדים.
4. Join – המנהל והעובדים שותפים יחד לקבלת החלטה משותפת. מימוש סגנון זה באופן אמיתי וכנה מצד המנהל מתרחש כשהמנהל מתייחס לכולם כאל שווים בתהליך, כולל עצמו.
5. Delegate – המנהל מאציל את הסמכות לקבלת ההחלטה על העובדים. זוהי מידת המעורבות המירבית של העובדים בקבלת ההחלטה.
דוגמה להמחשה:
לאחר הצלחה משמעותית בפרויקט, הצוות קיבל תקציב לצאת למסעדה. כיצד תתקבל ההחלטה?
1. Tell: המנהל מחליט על המסעדה ומודיע לאנשי הצוות.
2. Sell: המנהל מחליט על המסעדה ומספר לעובדים בשבחה כדי שיהיו מרוצים.
3. Consult: המנהל מבקש מהעובדים המלצות על מסעדות, אבל קובע בעצמו את המסעדה.
4. Join: המנהל פותח את הנושא להחלטה משותפת ודמוקרטית.
5. Delegate: המנהל מבקש מהעובדים להגיע להסכמה ולבחור מסעדה. ייתכן שהמנהל ימנה את אחד העובדים לרכז את תהליך הבחירה.
במקרה זה, איזה סגנון הייתם בוחרים?
למה?
דוגמה נוספת:
לאור ריבוי מקרים של משימות שנפלו בין הכסאות, למנהל ברור שנדרש שינוי במבנה הפנימי של הצוות ובחלוקת התפקידים. כיצד ייקבע המבנה החדש?
1. Tell: המנהל מחליט על המבנה החדש ומבשר לאנשי הצוות.
2. Sell: המנהל מחליט על המבנה החדש ומשתף את העובדים בשיקולים השונים בתקווה לשכנע אותם ולהפחית התנגדויות.
3. Consult: המנהל פותח את הנושא לדיון (משותף או אחד על אחד) כדי לקבל זויות הסתכלות שונות, אך לבסוף מחליט לבדו.
4. Join: מבנה הצוות החדש נקבע בתהליך משותף.
5. Delegate: המנהל לא מתערב. הוא מצפה על הצוות להגיע להחלטה בלעדיו לגבי המבנה וחלוקת התפקידים.
במקרה זה, איזה סגנון הייתם בוחרים?
למה?
סיכום ביניים
קיימים סגנונות שונים לשיתוף העובדים בקבלת החלטות.
לכל מנהל יש סגנונות שמאפיינים אותו יותר. למשל, מנהל אינטגרטור (מערכתי, סוג I) ע"פ המודל של אדיג'ס נוטה יותר לסגנונות שיתופיים.
איפה אתם נמצאים בציר הזה?
איפה המנהלים שלכם נמצאים בציר הזה?
אך למרות הנטייה האישית, אנחנו המנהלים יכולים להתאים את הסגנון שנבחר לפי סוג ההחלטה הנדרשת ובשלות העובדים שאנו מנהלים.
על כך – בפוסטים הבאים. הישארו איתי.
* המודל פותח ע"י Tannenbaum and Schmidt (1958) and Sadler (1970)

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.

הציצו ברשימת הסדנאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »