גלריה

ניהול שינוי: הצגת כדאיות וטיפול בהתנגדויות

אחד האתגרים הקשים בהובלת שינוי הוא טיפול בהתנגדויות לשינוי. כתנאי הכרחי צריך להראות לבעלי העניין השונים את כדאיות השינוי באופן משכנע. תהליך זה נקרא BUY-IN של בעלי העניין השונים לשינוי. המודל שאציג מתייחס לזויות השונות שכדאי להבליט, והוא רלוונטי לכל סוג של שינוי: שינוי מבנה ארגוני, שינוי בתהליכים הארגוניים, שינוי תכולה או תוכנית העבודה של פרויקט וכמובן גם שינויים בחיים האישיים.

כדי לשכנע אנשים אחרים או את עצמנו לחולל שינוי אנחנו לרוב מתמקדים בהצגת התועלות הצפויות מהשינוי. אך זה לא מספיק. אנשים נרתעים מהשינוי מכיוון שלכל שינוי יש גם עלות. למשל, עלות כלכלית, השקעת זמן או עלויות בפן האישי כגון התמודדות עם אי-וודאות, לחץ, לקיחת סיכון, סביבה חדשה וכו'.

אך גם כשמזהים את העלות של השינוי ומצליחים להראות שהיא לא משמעותית ביחס לתועלת הצפויה, עדיין יש התנגדויות. לפעמים נוטים לשכוח שיש עלות נוספת לשינוי, והיא הפסד היתרונות של המצב הקיים (בהמשך אמחיש זאת באמצעות דוגמה).
לעומת זאת, קיימות עוד תועלות של השינוי שניתן להתייחס אליהם והן הימנעות עלויות עתידיות או התמודדות עם שינוי חיצוני שלילי עתידי (איום).

להמחשה נשתמש בדוגמה פשוטה של החלטה על מעבר דירה.
1. התועלת הישירה של השינוי יכולה להיות מעבר לדירה גדולה ומרווחת יותר, בסביבה טובה יותר.
2. העלות הישירה של השינוי היא כמובן העלות של הדירה וכל העלויות הנלוות (עו"ד, מסים, הובלות וכו'), הזמן והעצבים…
3. איבוד חלק מהתועלות של המצב הנוכחי יכול להתבטא למשל בהחלפת שכנים טובים לטובת מצב לא ידוע, ויתור על מיקום נגיש לתחבורה ציבורית, ויתור על חניה מקורה לטובת חניה לא מקורה וכו'.
4. הימנעות ממצב שלילי עתידי יתכן שהמעבר לדירה מרווחת יותר הוא הכרחי כי אנחנו מזהים שהרחבת המשפחה בעתיד מחייבת זאת.
(אגב, במעבר דירה יכולים להיות עוד הרבה שיקולים, אך לצורך הדוגמה זה מספיק).

המסקנה היא שאנשים לא סתם מתנגדים לשינוי, אלא יש לכך סיבות. בעיניהם ייתכן שהתועלת הישירה לא מספיק גבוהה, העלות הישירה נראית גבוהה מדי, המצב הנוכחי נוח מדי או שאין איום עתידי ממשי באופק.

כשמציגים כדאיות של שינוי חייבים להתייחס לכל האלמנטים השונים שהוזכרו לעיל. בנוסף חשוב להתייחס אליהם מנקודת המבט של הצד האחר, ולא מנקודת המבט שלנו. אנשים שונים מייחסים חשיבות שונה לתועלות ומחירים.

המודל מוסבר בסרטון הבא העשוי להפליא מבית היוצר של מכון גולדרט:

עוד על טקטיקות שכנוע ניתן למצוא בקישור הבא: טקטיקות שכנוע.

אגב, את הסרט ראיתי במהלך סמינר TOC של ארבעה ימים במכון גולדרט שהשתתפתי בו בחודש יולי האחרון. יש לי רק שבחים לספר על הסמינר. מגיעים אליו מנהלים מרחבי העולם, והוא מציג בצורה שיטתית את יסודות ה TOC. מניסיוני, גם מי שחושב שהוא מכיר TOC מופתע לגלות את העומק והרוחב של התיאוריות והמודלים. הסמינר מתקיים כמובן בתנאי אירוח מצויינים והצוות שמעביר אותו מורכב מיועצים מקצועיים שונים של המכון.
לפרטים נוספים על הסמינר.
מומלץ!

עברו למעלה משבועיים מאז הפוסט האחרון עקב כל חופשות הקיץ.
אני רוצה לנצל את ההזדמנות לאחל לכולם שנת לימודים מוצלחת בבתי הספר ובגנים.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

הרשמה לבלוג

מודעות פרסומת

6 תגובות ל-“ניהול שינוי: הצגת כדאיות וטיפול בהתנגדויות

  1. פוסט מעולה!
    וגם התרשים מתמצת מצוין את הרעיון, להדפיס ולתלות במשרד!

    אהבתי

  2. אלעד, תודה!

    אהבתי

  3. כתבה קצרה ולעניין, אבל הסרטון פשוט מעולה!
    יש לי מה לפרוורד…

    אהבתי

  4. פינגבק: ניהול שינויים בפרויקט – שיקולים בקבלת ההחלטות | ניהול בגובה העיניים

  5. פינגבק: השלבים לניהול שינוי מוצלח בצוות | ניהול בגובה העיניים

  6. פינגבק: ניהול שינויים בפרויקט – שיקולים בקבלת ההחלטות | ניהול בגובה העיניים

מה דעתך בנושא?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s