גלריה

ערכים ארגוניים – למה ואיך? – כולל דוגמאות

לאחר שעסקנו בהגדרת הייעוד ובחזון הארגוני, נדבך שלישי מרכזי באסטרטגיה ארגונית הוא הערכים הארגוניים. ניתן להגדיר ערכים ארגונים כ"עקרונות מנחים כלליים של הארגון" התורמים למידת הצלחתו של הארגון.
למה הערכים משמשים וכיצד מגידים אותם?

Values

לערכים הארגוניים יש מספר מטרות:
1. משמשים כמצפן ארגוני המסייע בקבלת החלטות. למשל, נניח שקיימת דילמה בין להשקיע עוד שעתיים או עוד סכום כספי מסויים כדי שלקוח יהיה קצת יותר מרוצה (לקוח יכול להיות גם לקוח פנימי בתוך הארגון). אם בארגון קיים ערך מוביל של "שירותיות ללקוח": הדילמה תהיה פשוטה. המאמץ או הכסף הדרוש יושקעו. מצד שני, אם קיים ערך מוביל של "יעילות תפעולית" ייתכן ותתקבל החלטה אחרת. דילמות נוספות יכולות להיות קשורות לאיכות המוצר או למדיניות משאבי אנוש אל מול יעילות או נתח שוק.

2. מתארים את ההתנהגות ודפוסי פעולה הרצויים בתוך הארגון. למשל, ערך של "למידה ושיפור" מדגיש את הציפיה לתחקר אירועים חיוביים ושליליים על מנת לשמר ולשפר את הנדרש להמשך. ערך של "כבוד הדדי" מתאר בצורה ברורה את האופן שבו הארגון רוצה שהעובדים יתחייסו אחד לשני.

3. מסייעים למיצוב ומיתוג הארגון כלפי חוץ: ע"י הדגשת המאפיינים שנותנים ערך מוסף לשותפי התפקיד. למשל, ערכים כגון "שירותיות", "איכות ללא פשרות", "אמינות", "מצויינות בחוויית משתמש" יכולות לבטא מסרים לקהל הלקוחות ומקבלי השירות הפונטציאליים של הארגון. ולכן כדאי לפרסם ערכים אלו בקרב שותפי התפקיד.

4. מהווים חלק מהתרבות הארגונית התורמת לעבודת צוות אפקטיבית יותר. במידה והערכים תואמים את מערכת הערכים האישית של העובדים, נוצר גיבוש חזק יותר בין העובדים. גיבוש זה חיוני לשיפור האפקטיביות של עבודת הצוות. (ראה בהרחבה: עבודת צוות אפקטיבית)

עקרונות בניסוח הערכים:
1. בדר"כ יהיו לארגון בין שלושה לששה ערכי ליבה. אם יש מעבר לששה ערכים, הם מתחילים לפספס את המטרות שלהם בגלל היעדר מיקוד בעקרונות החשובים.

2. כשאנחנו מנסחים את הערכים, חשוב שהם לא ישארו ברמת המילה הבודדת, אלא כמשפט שאפשר להסביר אותו לעובדים בצורה פשוטה, אחרת אותו ערך יהיה ניתן לפרשנות שונה ע"י עובדים שונים. למשל, הערך "אחריות" יכול להתפרש כאחריות לבצע את המוטל עליי באופן מיטבי. מצד שני, הערך "אחריות" יכול להתפרש בצורה רחבה יותר כמעורבות פעילה בהשגת מטרות הארגון גם מעבר למשימות שהוטלו עליי באופן מפורש.

3. הערכים חייבים לשקף נאמנה את המציאות הארגונית. "משפחתיות" כערך אינה רלוונטית אם בפועל בארגון מתקיימת אווירה עכורה בין האנשים. במידה ויש ערך ארגוני שראוי לחזק בארגון, יש להתייחס לכך באופן מודע ומפורש ולייצר עבורו תוכנית פעולה להטמעתו.

4. באותה מידה יכולים להיות "ערכים חבויים" אותם חשוב לגלות. ערכים אלו קיימים בפועל, אך לא באים לידי ביטוי בערכים אותם הגדרנו. למשל, לערך "שלמות מוצרית" יכולה להיות השפעה שלילית אם פרויקטים מתעכבים עקב שיפורים שאינם נחוצים דיים. חשיפת הערכים החבויים תסייע להסביר תופעות ארגוניות.

קיימות שיטות שונות להגדרת הערכים, ובדר"כ רצוי להסתייע בקבוצת העובדים עצמה ובליווי מנהל מנוסה, יועץ או מאמן. שיתוף העובדים תורם למציאת הערכים האותנטיים המתקיימים בארגון וליצירת הזדהות מירבית. הליווי המקצועי נועד להבטיח תהליך איכותי שבסופו יוגדרו הערכים הנכונים.

ערכים יכולים להיות מוגדרים בכל רמה ארגונית שהיא: בין ברמת הארגון כולו, ובין ברמת צוות מצומצם של עובדים. כמובן שערכי הצוות אינם יכולים לסתור ערכים של הארגון כולו.

דוגמאות לערכים ארגוניים של חברות:
1. חברת קוקה קולה: יפה לראות כיצד הם מגדירים את חשיבות הערכים לארגון. לכל ערך קיים משפט קצר.
2. בנק לאומי: הערכים מפורטים במסגרת חוברת המהווה הקוד האתי שלהם. החוברת מכילה מידע רב על חשיבות הערכים וכיצד הערכים צריך לבוא לידי ביטוי בשגרת היומיום.
3. עיתון ישראל היום: חזון העיתון הוא למעשה מתאר את הערכים הארגוניים. ערכי העיתון מנוסחים באופן ברור שאינו מותיר ספק לגבי משמעותם.
4. חברת אגד: שימו לב שכחסר פירוט הנותן משמעות לכל ערך – הרשימה נראית קצת כמו אוסף של מילים יפות בלבד.

כשמתעסקים בערכים ארגוניים, אי אפשר שלא להזכיר את הספר "לנצח נבנו",של ג'יימס קולינס וג'רי פוראס (הוצאת פקר) שחקר חברות רבות ומצא ששימוש בערכים מהווה מכנה משותף רחב בקרב החברות המצליחות בעולם.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

הציצו בקטלוג ההרצאות למנהלים המעודכן.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.

לקבלת כל פוסט ישירות למייל: לחצו כאן.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ

מודעות פרסומת

9 תגובות ל-“ערכים ארגוניים – למה ואיך? – כולל דוגמאות

  1. מיכאל,
    בדיוק מחר אני מעבירה סדנה בנושא.
    אשתמש גם בחומר שהעלית בפוסט הזה.
    תודה!

    אהבתי

  2. יפה דרשת.
    הייתי מוסיף שהערכים הינם הבסיס שלאורו פועל הארגון – בדיוק כמו שאדם פועל על בסיס חלקים לא מודעים (בדרך כלל לא מודעים) כך ערכי הארגון. מתוך תאוריה זו ניתן להבין שבעצם לכל ארגון כבר יש מערכת ערכים (בין אם מודעת או לא מודעת) ולכן משימה של קביעת ערכים היא בדרך כלל עניין חיצוני ובדרך כלל חסר השפעה, לא כל שכן שינוי ערכים. תפקידו של מנהל הארגון לזהות על בסיס איזה עולם ערכים פועל הארגון ולהחליט כיצד לפעול ביחס לעולם ערכים זה. שינוי ערכים לוקח שנים רבות.

    אהבתי

    • היי רונן, אני לא מסכים איתך.
      אם למשל אחד הערכים שהארגון בוחר הוא הגינות, אז כשיש דילמה כלשהי, מכל תחום שהוא, אז המטרה היא שהעובדים, שערכי הארגון טופטפו להם, הן מדוגמא אישית, הן משיחות ישירות אישיות או קבוצתיות, יפנימו שזה ערך שאמור להנחות אותם בדילמה שציינתי והערך הזה ינחה אותם במציאת הפתרון. ארגון שקבע שערך ההגינות הוא ערך שגם בסופו של דבר יוסיף לו לקוחות טובים לאורך זמן – יצא נשכר מקביעת ערך ההגינות כאחד מהערכים המובילים שלו.
      עם זאת, כשקובעים ערך מסויים, אז מרגע זה גם תהליך קליטת העובדים מושפעת מכך ותהייה העדפה לקלוט עובדים שערכי הארגון כבר מתאימים להם, ולא כאלו שיצטרכו להשקיע בהם עבודה מאומצת להתנהג עפ"י ערכים אלו.
      וצריך לזכור שארגון מורכב מאנשים, ובכללותו הוא מעין אורגניזם חי. לא בריא לפעול מתוך חוסר מודעות. כדאי להיות מודעים לערכי הארגון ואם אין כאלו, אז לדון ולקבוע אותם.

      אהבתי

  3. הי רונן,
    לדעתי, בניגוד לערכים של אדם אינדבידואל שמאוד קשה לשנות, ערכים ארגוניים דווקא ניתנים לשינוי. זה אכן לא פשוט, אך אפשרי.
    לשם הטמעת ערכים בארגון, נדרשת פעילות מנהיגותית בכל רמות ההיררכיה הארגוניות והיא צריכה לבוא לידי ביטוי ממשי בהחלטות היום-יום: בגיוס העובדים, בקבלת ההחלטות, במערכות התגמול השונות, במשובים וכד'.

    אהבתי

  4. פינגבק: האם אתה מנהל אמין? | ניהול בגובה העיניים

  5. פינגבק: מהו החותם הניהולי האישי שלי? | ניהול בגובה העיניים

  6. פינגבק: שיבוט ניהולי ומקצועי – בעד ונגד | ניהול בגובה העיניים

  7. פינגבק: בוס בהסוואה: מסקנות ניהוליות | ניהול בגובה העיניים

  8. פינגבק: קרן שמש או קרן לייזר ניהולית | ניהול בגובה העיניים

מה דעתך בנושא?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s