גלריה

האם אתה מנהל יועץ, חונך או חונק?

מהו ההבדל בין יועץ לחונך?
מה זה "מנהל חונך"?
מתי החניכה הופכת לחניקה?
ואיך זה בכלל קשור אלינו?
התשובות לשאלות חשובות אלו יכולות לסייע בהגדרת קווים מנחים לעצמנו בקבלת החלטות, האצלת סמכויות ומשוב.

Mentoring-Types
קיימות הגדרות שונות למושגים ולסגנונות הניהול שאביא להלן, אך היה חשוב לי להגדיר אותם באופן שייצור רצף לוגי. הרצף הלוגי מסייע להפנמת המשמעות של כל מושג כדי שתוכלו להשתמש בזה בחיי היומיום.

נתחיל דווקא מהייעוץ:
כולנו פונים ליועצים מסוגים שונים: עורכי-דין, רואי חשבון, יועצים רפואיים, יועצי מס, ייעוץ פסיכולוגי וכד'. כולנו גם מתייעצים באופן לא רשמי עם קרובי משפחה, חברים וקולגות.
מה אנחנו מחפשים?
אנחנו מחפשים תשובות לשאלות. אנחנו מחפשים מומחה או מישהו שאנחנו סומכים על דעתו שיעזור לנו לקבל החלטה על-בסיס הידע שהוא מביא איתו.
אומנם, ברוב המקרים, לפני התשובה יהיו ליועץ הרבה מאוד שאלות שמטרתן להבין את המצב ואת הנתונים. אבל לאחר עיבוד הנתונים, אנחנו נצפה לתשובה מקצועית. מה נעשה עם התשובה – זה כבר תלוי בנו.

מהי חניכה?
בחניכה ההתמקדות היא לא על מתן תשובות, אלא על הקניית יכולות ומיומנויות. בתהליך החניכה, יש דגש על התנסויות של הנחנך לצורך הפקת לקחים. אחד העקרונות החשובים בחניכה היא לאפשר לנחנך להיכשל, מתוך הבנה שכך לומדים. המרכיב השני החשוב בחניכה הוא משוב. המשוב מאפשר את הלמידה.
הדוגמה הבסיסית לחניכה היא הדרך בה אנחנו משתדלים לגדל את ילדינו: לעזור להם ללמוד מהתנסויות שונות.
אם עושים אותה נכון – החניכה מאפשרת לנחנך להתפתח ולחזק את תחושת המסוגלות העצמית שלו.

ומהי חניקה?
אם הייעוץ נותן תשובות אך משאיר חופש כלשהו אצל המתייעץ לקבל את ההחלטות בעצמו, הרי שחניקה לא מאפשרת את החופש הזה. "המנהל החונק" מכתיב מה, מתי ואיך – והכל לפרטי פרטים. ואף גרוע מכך, במרבית המקרים המנהל החונק לא ישתף את העובדים ב"למה" ו"מדוע".
דווקא ביחסים פורמליים המאפיינים יחסים של מנהל-עובד, צריך מאוד להיזהר לא להיגרר לחניקה.

להיזהר מהזנחה:
הסגנון הרביעי שאני רוצה לציין, הוא הקיצוניות השניה. כשאנו נותנים לעובד להתנסות מוקדם מדי או לחילופין – לא מקדישים זמן לעבד איתו את הלמידה, אנחנו למעשה מזניחים את העובד ואדישים למצבו והתפתחותו. במרבית המקרים, העובד לבסוף יסתדר ואף יתפתח מהחוויה. אך יש להניח שמשוב וליווי מצד המנהל היו מזרזים ומעצימים את הלמידה וההתפתחות של העובד.
אך יש לקחת בחשבון, שבמקרים אחרים העובד עלול לאבד את הבטחון העצמי שלו או שהמוטיבציה שלו תפגע.

ובאיזה סגנון אתם מנהלים?
כמו במודלים רבים, לכל מנהל יש סגנון ונטייה שמאפיינת אותו.
אז בשביל לטרוח להכיר ולהבדיל בין הסגנונות?
1. גם אם יש לנו נטייה טבעית לסגנון מסויים – אנחנו עדיין יכולים לבחור במודע בדפוסי פעולה של סגנון אחר.
2. אנחנו יכולים לבחור לנהוג בסגנון אחר מול אנשים אחרים במצבים שונים.

אז מתי נכון להשתמש בכל סגנון?
מהם עקרונות החניכה?
על כך בפוסטים הבאים. הישארו איתי.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

הרשמה לבלוג

מודעות פרסומת

5 תגובות ל-“האם אתה מנהל יועץ, חונך או חונק?

  1. פינגבק: דוגמאות לחניכה, ייעוץ וחניקה ניהולית | ניהול בגובה העיניים

  2. 🙂
    מכירה את זה. גם אני קראתי, רשומה לבלוג שלו, הוא לא רע.

    מיכל וינטר
    מנהלת גיוס ופיתוח ארגוני
    SANMINA-SCI Medical Systems
    טל': 04-9079294
    נייד: 050-7460067

    Michal Vinter
    Employment Rep.
    972-4-9079294
    972-50-7460067

    אהבתי

  3. פינגבק: דוגמאות לחניכה, ייעוץ וחניקה ניהולית | ניהול בגובה העיניים

  4. פינגבק: השלבים בחניכה ניהולית אפקטיבית | ניהול בגובה העיניים

  5. פינגבק: שיבוט ניהולי ומקצועי – בעד ונגד | ניהול בגובה העיניים

מה דעתך בנושא?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s