גלריה

האם כמנהל אתה נוהג במכונית או בסירה?

הציטוט הבא מפי הנשיא פרס לנשיא אובאמה:
(מוקדש לזכרו של שמעון פרס ז"ל – מיכאל שורץ, ספטמבר 2016).
"מנהיג צריך לבחור אם לנהוג במכונית או בסירה. כשאתה נוהג במכונית, אתה נמצא מקדימה ורואה רק מה שקורה לפניך. בסירה אתה נוהג מאחור ורואה מה לפניך ומצדדיך, ואף אחד לא רואה אותך. אז לפעמים לא צריך לנהוג במכונית, לפעמים חשוב לנהוג בסירה".
(מתוך ראיון שהעניק פרס לעיתון "ישראל היום".)

Car-and-Boat

נזכרתי בזה בשבוע שעבר, בזמן חופשה משפחתית ביוון. באחד הימים, כשהתנסיתי בנהיגה גם במכונית וגם בסירה, מילותיו של פרס קיבלו משמעות במציאות.

הנהיגה במכונית
את מאפייני הנהיגה במכונית רובנו מכיר. מיקום הנהג מקדימה הוא הנטייה הטבעית והבטיחותית שלנו. ניתן לראות באופן מיטבי את הדרך, לזהות סימני דרך ולהימנע מסיכונים ומכשולים. בהתאם, כשאנחנו מאצילים את סמכות הנהיגה לנהג חדש, אנחנו נתמקם מקדימה במושב שלידו.
מצד שני, לנהג קשה יותר להבחין בשינויים שקורים מאחוריו.
אם מישהו יפתח את חגורת הבטיחות שלו, האם הוא יידע מכך?
האם הנוהג ברכב מזהה שצריך להגביר את המזגן מאחור, מבלי שמישהו יעיר לו על כך?

הנהיגה בסירה
לעומת זאת, מיקום הנהג בירכתי הסירה אינו טבעי, אלא נובע ברובו מאילוץ של מיקום לוח ההגה בירכתיים. תמיד זה היה נראה לי לא נוח לנהיגה, אך הציטוט של פרס, וההתנסות בשטח מגלה את היתרונות הבאים:
1. כפי שפרס ציין, אתה רואה חלקים נרחבים יותר של הדרך, כולל מה קורה בצידי הסירה. בנהיגה במכונית אלה חלקים מתים שדורשים מאיתנו להשתמש במראות.
2. בסירה, אתה רואה את אנשי הצוות שלך (או לחילופין את המשפחה שלך). אתה קשוב למה שהם עושים, מבחין אם יש בעיה ומסוגל להגיב בהתאם.
3. מעבר לכך, סיפר לי ידיד שמשיט סירות מפרש, שבסירות אלו יש חשיבות לעבודת הצוות בתפעול הסירה. הנהג הוא זה שאחראי להוראות ולתיאום, ולכן קשר העין עם הצוות הוא הכרחי.

חשוב לציין שהנהיגה בסירה היא לרוב איטית יותר, והסכנות בכבישים רבות יותר.
משום כך, אינני ממליץ להעביר את עמדת הנהג במכונית לאחור.
אבל אם ניקח את הרעיון למישור הניהולי שלנו, נוכל ללמוד מספר רעיונות:

הנהיגה הניהולית
1. כמשותף לנהיגה במכונית ובסירה גם יחד, גם המנהל הוא זה שלבסוף קובע את היעדים ובאחריותו לדאוג שהצוות יגיע אליהם בצורה מיטבית ובבטחה.
2. למנהל חייבת להיות זווית הסתכלות על סכנות ואיומים (כמו גם על הזדמנויות) שיעזרו לו למימוש אחריותו.
3. בניהול, חשוב להקדיש תשומת לב לצוות. האם הצוות רתום ליעדים? האם הצוות מרוצה? האם הצוות מתפקד יחד? האם יש פערים בעבודת הצוות?

כפי שפרס ציין, מנהל צריך לאמץ גם דפוסים של נהיגה בסירה, על אף שרובנו רגילים לדפוסים של נהיגה במכונית.

אהבתי את המטאפורה, ולכן שיתפתי.
מה דעתכם?

ספטמבר 2016 – מוקדש לזכרו של שמעון פרס ז"ל שנפטר השבוע. מדהים איך אפשר ללמוד ממנו בתחומי חיים רבים.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

הציצו בקטלוג ההרצאות למנהלים המעודכן.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.

לקבלת כל פוסט ישירות למייל: לחצו כאן.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ

מודעות פרסומת

4 תגובות ל-“האם כמנהל אתה נוהג במכונית או בסירה?

  1. מטאפורה נחמדה,
    כשקראתי, מה שעבר לי בראש זה הנושא של מיקום המפקד בכוח.
    סגנונות ניהול/פיקוד שונים מדברים על כך שהמפקד צריך להיות בראש הכח הן על מנת להוביל והן על מנת לתת מוטיבציה לחיילים "להרגיש את השטח". זאת לעומת סגנונות שמתארים את הצורך לראות את כל התמונה ומכך לדעת להגיב באופן כולל יותר ממה שהוא מסוגל אם הוא מקדימה.

    התשובה לכך היא שצריך למצוא את "שביל הזהב" ולהיות היכן שהיכולת שלו לקבל החלטה ולהשפיע היא הכי אפקטיבית.  

    אהבתי

  2. אני מסכים מאוד שצריך למצוא את "עמדת הנהיגה" המתאימה למצב.
    כרס"ן במילואים, גם לי קרץ מאוד להזכיר את תפיסת "אחריי" עליה אנחנו מתחנכים כמפקדים בצבא. בסוף נמנעתי. מידת האמון בין המפקד לפקודיו בשעת הקרב דורשת הרבה מעבר ליחסים של מנהל ועובדיו.
    בכל מקרה, וללא קשר ל"עמדת הנהיגה", חשוב שהמנהל יהווה דוגמה אישית ומודל לחיקוי: בטח מבחינת ההזדהות עם החזון והקפדה על הערכים המקצועיים והארגוניים של הארגון.

    אהבתי

  3. יפה ! אבל מנהל נוהג במכונית סופג מכה מאחורה נהיה לו קשה להתרומם מכיוון שהוא צמוד לאחורה להבדיל מנהג רכב אשר מכה מאחורה עלולה להיות פחות פוגענית !! (חומר למחשבה)

    אהבתי

  4. פרסם את זה מחדש ב-ניהול בגובה העינייםוהגיב:

    ספטמבר 2016 – מוקדש לזכרו של שמעון פרס ז"ל

    אהבתי

מה דעתך בנושא?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s