גלריה

הרהורים ניהוליים על מספרי 2

לכל מנהל יש את העובד שהוא "יד ימינו", או "מספר 2 שלו".
מה משפיע על ההחלטה מי זה יהיה?
כיצד אנחנו מתייחסים למספר 2 שלנו?
ואיך זה משפיע על העובדים האחרים?

Number-2

כיצד נקבע מספר 2 שלנו?
בדר"כ לא מדובר בהחלטה, אלא במציאות מתהווה. העבודה השוטפת, המשימות, האתגרים וההפתעות גורמות להיווצרות קשרים שונים בין המנהל לעובדים שלו.
אבל לפעמים, נדרשת החלטה מודעת. למשל, כשהמנהל יוצא לחופשה ארוכה והוא נדרש למנות מישהו שימלא את מקומו.

מהם השיקולים המודעים/התת-מודעים שגרמו לכם לסמן עובד כמספר 2:
1. האם זה העובד שהוא החבר הכי טוב שלכם מבין חברי הצוות?
2. האם בגלל שהוא העובד הכי וותיק?
3. האם בגלל שהוא הכי דומה לכם?
4. או דווקא בגלל שהוא משלים אתכם?
5. האם בגלל שהוא צייתן (yes-man), כלומר עושה כל מה שתבקשו ללא שום חשיבה עצמאית?
6. האם בגלל שאתם סומכים עליו שיוכל לקבל החלטה נבונה בהעדרכם?
7. או להיפך, אתם סומכים עליו שלא יקבל שום החלטה בלעדיכם?
8. האם בגלל שהוא היחיד שאתם לא צריכים לפקח עליו?
9. או דווקא היחיד שמצליח לסבול את הפיקוח ההדוק עליו?
10. האם בגלל שהוא היחיד שמסוגל לסבול אתכם?
11. או דווקא בגלל שהוא היחיד שמסוגל להתעמת איתכם?

ראיתי מנהלים שונים שבחרו את "מספר 2" שלהם מנימוקים שונים. חלקם טובים יותר וחלקם טובים פחות…
חשוב לציין שע"פ מודל סגנונות הניהול של אדיג'ס, חשוב מאוד שהמנהל יקיף עצמו דווקא באנשים שמשלימים אותו. זהו הסוד של פיתוח צוות סינרגטי.

והנה מבחן נוסף לאופן בו אנחנו תופסים את מספר 2 שלנו:

כיצד אנחנו מתייחסים למספר 2 שלנו?
1. האם אתם משקיעים בפיתוח וחניכה שלו?
2. האם אתם מוכנים לתת לו את הבמה בזכות עצמו?
3. האם כשאתם לא נמצאים, אתם נותנים לו את המושכות והארגון ממשיך לתפקד?
4. האם אתם רואים בעתיד כיצד הוא מחליף אתכם?
5. האם תהיו מוכנים "לשחרר" אותו על מנת שיוכל להתקדם בארגון?

אם התשובה לכל השאלות היא חיובית – זה נפלא!

וכיצד זה משפיע על העובדים?
נקודות למחשבה:
1. איך העובדים אחרים מרגישים עם זה שיש למנהל "עובד מועדף"?
2. האם הם מקבלים מכך דוגמא אישית חיובית או שלילית?
(רמז: זה תלוי בסוג השיקולים שהפכו אותו לעובד מועדף ע"י המנהל)
3. איך אתם מרגישים כשאתם יודעים שאתם יד ימינו של המנהל?
4. איך אתם מרגישים כשיש מישהו אחר שהוא יד ימינו של המנהל?
5. למה?

ישנם מקרים בהם יש יותר מאשר "מספר 2" אחד, כשמדובר בתחומי עשייה או התמחות שונים.
סימון "מספר 2" יכול ליצור קנאה ותחרות בתוך הצוות. במינונים הנכונים, זה טבעי וטוב.
אולם יחס מועדף באופן קיצוני יכול להיות הרסני.
חשוב לדאוג ש"מספר 2" שלנו מקבל יחס של ראשון בין שווים, ולא מעבר לכך.

זכרו, המציאות שקופה
יש מנהלים שונים שמתייחסים באופן שונה ל"מספר 2" שלהם:
יש מנהלים שמתייחסים ל"מספר 2" שלהם כאל מחליף פוטנציאלי ויש מנהלים שמתייחסים ל"מספר 2" שלהם כאל בובה על חוטים.
על כל השאלות ששאלתי בפוסט זה, יכולים לענות לא רק המנהל עצמו אלא גם העובדים שלו. כי במציאות הארגונית – הכל שקוף.
תיאורי התפקידים וההצהרות הרשמיות לא באמת משפיעים. מה שחשוב זה מה שקורה בפועל.

* נכתב בהשראת מאמר שקראתי לפני שנים רבות. המאמר העוסק בשאלה האם "מספרי 2" של מנהלים הם באמת "מנהלים לעתיד" או שמא תמיד יישארו "מספרי 2" בלבד. לצערי, לא מצאתי פרטים על המאמר על מנת לתת קרדיט כראוי.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

הרשמה לבלוג

מודעות פרסומת

מה דעתך בנושא?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s