גלריה

התמודדות ניהולית עם בטלנות חברתית

מהי בטלנות חברתית?
כיצד עלינו המנהלים להתמודד עם תופעה זו?

בטלנות חברתית היא תופעה טבעית המתרחשת בקבוצות ובצוותי עבודה.
המשמעות של בטלנות חברתית היא שחברי הצוות לא משקיעים את כל מרצם במשימות קולקטיביות.
הדוגמא הקלאסית לתופעה (שכך נתגלתה אגב במאה ה-19) היא במשימת משיכת חבל קבוצתית. כפי שבוודאי חשתם בעבר, לא כולם מושכים בחבל במלוא העוצמה.
בעולם הדימויים הישראלי, לא כולם מתאמצים באותה המידה בסחיבת האלונקה.
בבטלנות חברתית מתקיים אי-השוויון: 2>1+1, וזהו ההפך המתמטי של סינרגיה צוותית המקיימת 2<1+1.

Social-Loafing

מאחר והגדרנו צוות כקבוצה בעלת תלות הדדית המכוונת להשגת מטרה משותפת, הרי שכל צוות חשוף באופן טבעי לתופעה הבטלנות החברתית.

הסכנות בבטלנות חברתית באה לידי ביטוי במספר מישורים:
1. ביצוע המשימה נפגע. אילו כל חברי הקבוצה ישקיעו במשימה כאילו היא משימה שניתנה להם לבד – התוצאות יכולות להיות טובות יותר. בפועל, בשל תופעה זו, התוצאות נפגעות.
2. במידה והעובדים מסתכלים על חבריהם לצוות המשקיעים פחות מאמץ, בטלנות חברתית יוצרת חיכוכים בתוך הצוות ופוגעת במוטיבציה ובתפקוד הכולל של הצוות (מעבר למשימה הספציפית).
3. הבטלנות החברתית משמרת בינוניות הן ברמה הקבוצתית והן ברמה האישית. כלומר, אנשי הצוות מפסיקים לשאוף למצויינות אישית ולהתפתחות.

בטלנות חברתית היא תופעה שמזינה את עצמה ועלולה להתגבר עם הזמן.
העובדים משווים את המאמץ שלהם למאמץ של חבריהם לצוות, ולאט לאט מפחיתים גם הם את המאמץ שלהם. זה יוצר תגובת שרשרת להפחתת המאמצים של כל חברי הצוות.
בנוסף, נוצרת אדישות מסוכנת לחשיבות עמידה ביעדים וחתירה למצויינות.

כמנהלים, עלינו לפעול באופן יזום להקטנת התופעה:
על אף שמדובר בתופעה טבעית שקיימת במידה כזו או אחרת בכל קבוצה, אנחנו יכולים לפעול למניעתה בארבעה צירי פעולה:

א. הדגשת חשיבות המשימה והאטרקטיביות שלה
ככל שחברי הצוות יבינו ויפנימו את חשיבות המשימה הם יהיו מחוייבים אליה יותר.
ככל שהמשימה תהיה אטרקטיבית יותר עבור העובדים – כך הם ישקיעו מרצונם במשימה ותפחת מידת הבטלנות החברתית.

ב. הדגשת יעדים אישיים, מדידה ותמרוץ אישי
מעבר למשימה הקולקטיבית, ניתן לייצר מצב שבו כל עובד יודע שהוא יקבל משוב נפרד על תפקודו האישי, כך שלכל עובד יהיה אינטרס אישי להשקיע את המיטב.

ג. חלוקת משימות מושכלת ותקשורת ברורה יותר
לפעמים התופעה מתרחשת במשימות שמראש היא לא היתה אמורה להתרחש בהם.
מספר כללי מפתח:
1. צריך להתאים את כמות האנשים למורכבות המשימה. אם יש יותר מדי עובדים שמעורבים במשימה – הסיכוי לבטלנות חברתית רק יגדל.
2. להקצות לכל משימה אחראי אחד ברור. למשל, לשלוח מייל עם הקפדה על הנמענים: שימוש מושכל בשדה "אל" (to) לעומת שדה "דע" (CC). כך העובדים מבחינים מי אמור לעשות מה.
3. הגדרות תפקידים ברורות. להשתדל להימנע מעמימות בה לא ברור מי אמור לקחת אחריות על חלקים במשימה.

ד. גיבוש הצוות והעלאת המודעות לתופעה
ככל שהצוות מגובש, העובדים סומכים זה על זה ועוזרים זה לזה באופן טבעי. לעובדים אלו יש מוטיבציה גבוהה יותר להצלחת הצוות.
בנוסף, חשוב שהעובדים יהיו מודעים לתופעה של בטלנות חברתית. ובמידה שהיא מתרחשת באחת המשימות, ניתן לשקף זאת לעובדים ולדון בצוות על דרכים להימנע ממנה בפעם הבאה.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות לאחל לכולכם שנה טובה!

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

הצטרפו אליי ב-

מיכאל שורץ

מודעות פרסומת

3 תגובות ל-“התמודדות ניהולית עם בטלנות חברתית

  1. בלי קשר, לרוב האנשים יש תחושה שהם עושים קצת יותר מאחרים. אפשר לעשות ניסוי מעניין – לתת לכל אחד מחברי הצוות לכתוב על פתק איזה אחוז מהעבודה הכוללת הוא עושה לדעתו. אחר כך – לאסוף את הפתקים ולסכם. אני בטוחה שהתוצאה תהיה גדולה מ-100%, ובהחלט ייתכן שהתוצאה תהיה עשרות אחוזים מעל 100%.
    שנה טובה,
    אורנה

    אהבתי

  2. לא פעם הבטלנות החברתית היא ביטוי לשאלות הרבה יותר יסודיות בארגון. במקרים הללו טיפול בסימפטום הוא אפילו פספוס של הזדמנות לשינוי – אנשים רוצים לסייע למשהו שהוא בעיניהם חשוב ורלוונטי, וכאשר הוא לא כזה, הם לא מביאים את מלוא מרצם. אפשר להשתמש בבטלנות ככלי לשינוי וחדשנות בארגון.

    אהבתי

  3. פינגבק: עוצמה ניהולית | ניהול בגובה העיניים

מה דעתך בנושא?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s