גלריה

המנהל הטוב, הרע והמכוער

מספיקים שני מצבים ושני סוגי תגובות של המנהל על מנת לתהות על קנקנו:
כיצד מגיב המנהל על הצלחה, וכיצד הוא מגיב על כשלון.

באמצעות המודל הנ"ל, ניתן לסווג את המנהלים לארבעה סוגים שונים:

Good-bad-ugly

המנהל המכוער
זה מנהל שמאשים את האחרים בכל הכשלונות, אולם את ההצלחות הוא מנכס לעצמו.
כל מי שנתקל במנהל כזה, יודע עד כמה ההתנהגות הזו פוגעת באמון במנהל, במוטיבציה של העובדים וביכולת לקיים ארגון בריא ומתפקד. זהו מנהל שכולם סולדים ממנו, ושיש לו קשרים בעייתיים עם עמיתים.
עם זאת, העובדים לא חסרי אונים. ישנם מספר דרכים להתמודד עם מנהל שמאשים רק אחרים בכשלונות, ומנהל שלוקח לעצמו קרדיט של אחרים.

המנהל הממוקד בעצמו
זה מנהל שחושב שכל מה שקורה – תלוי בו באופן אישי.
ההצלחות – בזכותו.
הכשלונות – בגללו.
מנהל כזה עסוק מדי בעצמו ומפחית מערכם של הסובבים אותו. המנהל משדר שהעובדים הם רק כלי שרת עבורו, והוא חזות הכל. הוא לא נותן לאחרים את הבמה שלהם, ומונע מהעובדים והעמיתים את הכרת התודה הראויה להם.
גם התנהגות כזו תוביל לבסוף לירידה במוטיבציה ובתפקוד של הצוות.

המנהל הממוקד באחרים
זה המנהל שתולה את כל ההצלחות והכשלונות באחרים.
לכאורה, מנהל כזה מעצים את העובדים שלו, ופועל מתוך תחושת ענווה כללית כלפי עצמו.
עם זאת, מנהל כזה נוטה יותר מדי למיקוד שליטה חיצוני ולא פנימי, כלומר, מבחינתו אין הרבה מה ללמוד ולהשתפר, כי ממילא הסביבה החיצונית היא זו שמשפיעה בעיקר על מה שקורה.
בנוסף, המנהל מוציא עצמו מהכלל ומפחית מערכו שלו עצמו. העובדים והעמיתים עלולים להרגיש שאין בעל-בית, שאין מישהו שמנהל את העניינים. תחושה כזו לאורך זמן תפגע במנהל, ובמקביל תגרום לירידה בתפקוד הכולל.

המנהל המנהיג
זה המנהל שמספיק בטוח בעצמו לתת לצוות את הקרדיט להצלחות, ומצד שני, לקחת אחריות אמיתית על הכשלונות. תפיסת האחריות הזו מעודדת אותו ללמוד, לתחקר את הכשלון ללא שיפוטיות ולהסיק מסקנות לטובת שיפור עתידי.
המנהל משמש דוגמה אישית להתנהגות הרצויה של כל עובד ועובד.
תחשבו על צוות שבו כל אחד מוקיר את עמיתיו על ההצלחות, ושואל את עצמו כיצד הוא יכול להשתפר כדי לתרום להצלחה גדולה יותר או להימנע מכשלונות.
איזה צוות מנצח זה יכול להיות!

לסיכום,
שני מצבים: כשלון והצלחה,
שתי תגובות אפשריות למצב: אני או הם,
וארבעה סוגי מנהלים: המכוער, הרעים (הממוקד בעצמו והממוקד באחרים) והטוב.
עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שיקולים ארגוניים נוספים הקשורים לשיווק עצמי.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

הציצו בקטלוג ההרצאות למנהלים המעודכן.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.

לקבלת כל פוסט ישירות למייל: לחצו כאן.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ

מודעות פרסומת

3 תגובות ל-“המנהל הטוב, הרע והמכוער

  1. שלום מיכאל.
    ראשית אני כמנהל קורא קבוע שלך ונהנה מהחומרים ומוצא בם תועלת רבה!
    לגבי הפוסט הזה הוא נכון ב" תנאי מעבדה " בלבד.
    כלומר…כל מנהל שמעמדו הפוליטי התעסוקתי הכספי וכו מובטח באופן הרמטי היה יכול להרשות לעצמו לשבת במשבצת המנהיג הטוב.
    אבל…נהיר וברור שכל מנהל נמצא במערכה מתמדת מול הקולגות שלו המנהל שלו וכלל הקריירה שלו ואם יקח אחריות על כל טעות ולא יקח קרדיט על הצלחה מעמדו עשוי להינזק ולהתערער.
    יריביו יחגגו על כל פרשה כזו…
    לדעתי המנהיג הטוב המציאותי לא יושב על משבצת אלא על סקאלה והוא חייב למנן בין קרדיט לעצמו לקרדיט לצוות…מה דעתך?

    אהבתי

  2. שלום גיל,
    אני כ"כ מסכים למה שכתבת, שבכוונתי לחדד זאת בפוסט נוסף שאכתוב בנושא.

    תודה מקרב לב,
    מיכאל

    אהבתי

  3. פינגבק: לקיחת אחריות על כשלונות והצלחות | ניהול בגובה העיניים

מה דעתך בנושא?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s